کد خبر:8356
پ
۱۴۰۱-۲۳۷۹
شهدای رسانه‌ای مقاومت لبنان

انعکاس جلوه‌های مقاومت محصول مجاهدت شهدای رسانه است

انعکاس جلوه‌های مقاومت محصول مجاهدت شهدای رسانه است نخستین یادواره شهدای رسانه محور مقاومت با عنوان «راویان مقاومت» با حضور جمعی از خانواده شهدای رسانه‌های کشور‌های محور‌های مقاومت، شهدای رسانه‌های ایران، مدیران رسانه‌ای از کشور‌های جمهوری اسلامی ایران، عراق، لبنان، سوریه، یمن، فلسطین و افغانستان و مدیران بنیاد شهید و برخی از وزرای رسانه‌ای از […]

انعکاس جلوه‌های مقاومت محصول مجاهدت شهدای رسانه است

نخستین یادواره شهدای رسانه محور مقاومت با عنوان «راویان مقاومت» با حضور جمعی از خانواده شهدای رسانه‌های کشور‌های محور‌های مقاومت، شهدای رسانه‌های ایران، مدیران رسانه‌ای از کشور‌های جمهوری اسلامی ایران، عراق، لبنان، سوریه، یمن، فلسطین و افغانستان و مدیران بنیاد شهید و برخی از وزرای رسانه‌ای از کشور‌های خارجی و شخصیت‌های فرهنگی رسانه‌ای کشور‌های محور مقاومت که رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی‌شناختند، برگزار شد

به گزارش هوران – نخستین یادواره شهدای رسانه محور مقاومت با عنوان «راویان مقاومت» با حضور جمعی از خانواده شهدای رسانه‌های کشور‌های محور‌های مقاومت، شهدای رسانه‌های ایران، مدیران رسانه‌ای از کشور‌های جمهوری اسلامی ایران، عراق، لبنان، سوریه، یمن، فلسطین و افغانستان و مدیران بنیاد شهید و برخی از وزرای رسانه‌ای از کشور‌های خارجی و شخصیت‌های فرهنگی رسانه‌ای کشور‌های محور مقاومت که رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی‌شناختند، برگزار شد. اولین یادواره راویان مقاومت با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان صداوسیما اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشور‌های اسلامی تدارک دیده شد و توانست تعدادی از خانواده شهدای رسانه مقاومت را بعد از سال‌ها و برای اولین بار دور هم جمع کند. ما هم به کنار خانواده شهدا رفتیم تا در خلال این برنامه با آن‌ها همکلام شویم. لحظاتی که فارغ از اختلاف زبان‌ها در کنار هم یک ملت واحده اسلامی را شکل داده بودند. در نوشتاری که می‌خوانید یادی کردیم از شهید لبنانی بهجت دکروب، شهید افغانستانی خادم حسین هاشمی و شهید عراقی علی انصاری تا بگوییم رسانه در جبهه مقاومت و در سال‌های جهاد با کفار جزو اصلی‌ترین سلاح‌ها بوده و هست.

گزارشکر صدای افغان آوا
دی سال ۹۶ بود که خبر حمله انتحاری به خبرگزاری آوا کابل رسانه‌ای شد. این حادثه تروریستی ۵۴ شهید و تعدادی مجروح برجای گذاشت. در زمان حادثه تعدادی از کارمندان خبرگزاری آوا که در حال ضبط برنامه در سالن اجتماعات بودند، به شهادت رسیدند. شهید خادم حسین هاشمی، شهید عبدالرئوف مهدوی، شهید سیدخداداد احمدی و شهیدان بهرامی و حسنی جزو این شهدا بودند. در میان شرکت‌کنندگان این همایش راویان مقاومت، خانواده شهید سیدخادم حسین هاشمی حضور داشتند. سیدمجتبی هاشمی فرزند ۲۹ ساله شهید سیدخادم حسین دانشجوی دکترا در رشته حقوق از دانشگاه قم است و زمان شهادت پدر ۲۴ سال داشت. او می‌گوید: من از قم و مادرم از افغانستان برای شرکت در این برنامه آمد‌ه‌ایم. حقیقتش این است که من و پدر با هم همکار بودیم و من در کنار ایشان در بخش رسانه و بخش فرهنگی و دینی فعالیت داشتم. ایشان را باید شهید فرهنگ و رسانه بنامیم. پدرم همیشه می‌گفت: دشمنان در فضای مجازی فعالیت بی‌شماری دارند و مردم را با افکار و عقاید خود همراه می‌کنند. این وظیفه ماست که مردم را آگاه کنیم. ما باید منابع اسلامی و فعالیت‌های فرهنگی و دینی را اشاعه بدهیم و اینگونه با دشمن مقابله کنیم. علاوه بر انجام و فعالیت در عرصه‌های فرهنگی و دینی باید این فعالیت‌ها را در سایت‌ها و رسانه‌های مختلف و در فضای مجازی به مردم معرفی کنیم.
فعال فرهنگی مسجد امام زمان (عج)
سیدمجتبی می‌گوید: پدرم در مسجد امام زمان غرب کابل فعالیت فرهنگی زیادی داشت. ما در مناسبت‌های ملی بین‌المللی و مذهبی مثل روز قدس و راهپیمایی‌ها شرکت داشتیم و این برنامه‌ها را به صورت گسترده برگزار می‌کردیم. بحث دیگری که در افغانستان راه‌اندازی شده بود، بحث اعتکاف بود. برنامه‌های دیگر ایشان در دهه کرامت برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی مانند کتاب و… با موضوع امام رضا (ع) بود که الحمدلله مشتاقان زیادی را به پای این برنامه‌ها می‌کشاند. پدر طلبه و دروس حوزوی را در ایران خوانده بود و در حال دریافت لیسانس حقوق بود که به شهادت رسید. بعد از شهادتش من فعالیت‌های فرهنگی- دینی پدر را ادامه دادم.
خبر حمله تروریستی
من با صدای آوا همکاری دارم، اما حالا که در ایران هستم و در حال تحصیل، کمی از این فضا فاصله گرفته‌ام، اما در افغانستان همراه پدر برای تهیه گزارش می‌رفتم. خیلی وقت‌ها با ایشان بودم. روز شهادتش من در دانشگاه امتحان داشتم. هنوز امتحانم تمام نشده بود که خبر عملیات تروریستی را شنیدم. خیلی حالم دگرگون شد و هر طور بود، ۲۰ دقیقه بعد خودم را به محل حادثه رساندم، اما متأسفانه کار از کار گذشته بود. تروریست‌ها یک بمب در کوچه کار گذاشته بودند که زمان جمع‌شدن مردم آن را منفجر کنند. من در مسیر رسیدن به پیکر پدر، ۲۰۰ متر با محل بمب دوم فاصله داشتم که بمب دوم منفجر شد، بعد از آن دیگر پلیس به ما اجازه نداد، وارد کوچه شویم.
احیای نام شهدای رسانه مقاومت
سیدمجتبی هاشمی از شور و حال حاضرین در همایش رسانه مقاومت اینگونه می‌گوید: یک برنامه زمانی تأثیر خودش را به خوبی نشان خواهد داد که تداوم داشته باشد. این همایش هم همینطور ان‌شا‌ءالله که ادامه داشته باشد. زمانی که ما شنیدیم، قرار است چنین برنامه‌ای برگزار شود و ما در آن حضور پیدا کنیم، خیلی خوشحال شدیم و واقعاً قدردان زحمات بنیاد شهید، مرکز رادیو و تلویزیون‌های کشور‌های اسلامی و صداوسیما هستیم که اینگونه از شهدای رسانه مقاومت یاد کردند. من از برنامه‌هایی که برای زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا در کشور‌های دیگر برگزار می‌شود، اطلاعی ندارم، اما اگر از همراهان من سؤال کنید، به شما خواهند گفت که تا به حال کسی سراغ‌شان نرفته و کسی از شهید ما و شهدای رسانه مقاومت افغانستان یادی نکرده است. همت عزیزان ما در ایران ستودنی است که از این طریق هم از خانواده شهدا تجلیل و دلجویی می‌شود. خانواده‌هایی که سال‌ها دوری و دلتنگی شهدای‌شان را تاب آوردند. از همین جا از آن‌ها تشکر می‌کنیم.
راه شهدا…
سیدمجتبی هاشمی فرزند شهید رسانه مقاومت خادم حسین هاشمی در پایان صحبت‌هایمان می‌گوید: در کتابی از شهدا از زبان یک شهید جمله‌ای زیبا خواندم که نوشته بود «جسمم را به خاک، روحم را به خدا و راهم را به شما سپردم.» امیدوارم که ما ادامه‌دهنده راه شهدای عزیزمان باشیم.

شهید علی انصاری از راویان مقاومت عراقی مستندی به نام پل

در خلال برنامه‌های همایش، فیلم‌های مستند و تصاویر زیادی از شهدای رسانه مقاومت منتشر می‌شد و گهگاهی صدای ناله مادری در سالن می‌پیچید و فریاد و گریه خواهری بلند می‌شد یا مادر شهیدی که با دیدن تصویر فرزندش در میان تصاویر شهدا، بر سرو صورتش می‌زد و همه توجهات را به سمت خود جلب می‌کرد. حتی بعد از گذشت سال‌ها از شهادت‌شان دیدن این لحظات برایمان سخت بود. در میان همین تصاویر، تصویر شهید علی انصاری را می‌بینم. او را از میان فیلم‌های مستند جبهه مقاومت و مطالب و مصاحبه‌هایی که بعد از شهادتش منتشر شد، می‌شناختم. علی انصاری گزارشگر شبکه الغدیر و عضو گروه مستندساز ایرانی در حین ثبت لحظه‌های مبارزه رزمندگان مقاومت علیه داعش در عراق به شهادت رسید. در مستند پل، نحوه شهادت این شهید روایت می‌شود. همه لحظات این مستند ناب و دیدنی است، اما یکی از صحنه‌های که هرگز از یادم نمی‌رود، لحظه قبل از شهادت علی را نشان می‌دهد، درست لحظه‌ای که علی خطاب به دوست و همکارش سید می‌گوید: سید صدایم می‌کنند، سید… و شهادتین را بر زبان می‌آورد.

لبنان – ایران

اهل لبنان است. تصویری از پدر شهیدش را به دست گرفته و در سالن همایش‌ها در کنار دیگر خانواده شهدای رسانه مقاومت ایستاده است. به سمتش می‌روم و از دوست مترجم‌مان می‌خواهم که همراهی‌ام کند تا با او همکلام شوم. نگاهش می‌کنم، در کارت شناسایی‌اش نام «ضحی دکروب» ضیوف (مهمان) نوشته شده است. مترجم می‌گوید: ضحی زمان تولد پدرش فقط هشت ماه داشت، اما علاقه زیادی به معرفی شهیدش دارد. آنقدر که از لبنان تا اینجا آمده تا در این همایش شرکت کند.
یک قاب عکس و سال‌ها دلتنگی
ابتدا از شناختی که از پدر دارد، می‌پرسم و او می‌گوید: زمان شهادتش کودکی هشت ماهه بودم و چیزی از او در خاطرم ندارم. من بابا را از میان خاطرات اطرافیان و دوستانش در ذهنم ترسیم کردم. سال‌ها قاب عکس او را در آغوش کشیدم و دلتنگی‌هایم را با او نجوا کردم. بابا را میان خاطرات و واگویه‌های مادرم از یک‌سال زندگی مشترکش شناختم و حالا می‌توانم اینجا بایستم و از شهید رسانه مقاومت «بهجت دکروب» برایتان روایت کنم. بابا مهربان بود. دلسوز و مردمی. دغدغه مردم را داشت. بسیار در تلاش بود تا بتواند گره‌ای از کار کسی باز کند و به آن‌ها کمک کند. شنیده‌ام بابا عاشق امام‌خمینی (ره) بود و آگاه به آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران. برای همین دست به کار شد تا در مسیر شناخت بیشتر و معرفی انقلاب تلاش کند. او وارد رسانه‌های اسلامی شد تا در محور مقاومت و اشاعه فرهنگ ایثار و مقاومت جهاد کند.
ایستاده با سلاح دوربین
ضحی در ادامه می‌گوید: امروز اینجا هستم تا در کنار دیگر خانواده شهدای رسانه مقاومت باشم و بگویم که ادامه‌دهنده راه پدر شهیدم هستم. خانواده شهدای رسانه مقاومت سال‌ها شاهد مجاهدت‌ها عزیزان‌شان در این عرصه بوده‌اند. مردانی که به جای اسلحه و شاید در کنار اسلحه دوربین به دست گرفتند و راهی میدان شدند تا معنای جهاد و مقاومت را بر همگان بشناسانند. در میان جبهه نبرد علیه عوامل وابسته به استکبار جهانی امریکا آمدند، صهیونیست و داعش تا فرق مرد و نامرد این میدان را به تصویر بکشند و از قهرمانان واقعی بگویند. دوربین‌هایشان بار‌ها لحظات تلخ شهادت‌ها را به تصویر کشیده و صدای زجه و ناله مادران و همسران شهدا را ضبط کرده و با گریه و اشک کودکانی همراه شده که حالا مرورشان هم برایمان دردآور است.
همایش راویان مقاومت
ضحی از محاسن و تداوم این برنامه‌ها می‌گوید: اجرایی شدن برنامه‌هایی نظیر این همایش که «راویان مقاومت» خوانده می‌شود، برای معرفی شهدای رسانه و اهدافی که به خاطرش به شهادت رسید‌ه‌اند، بسیار خوب است و باعث می‌شود مردم در تمام کشور‌های اسلامی شهدایشان را بشناسند. در ضمن تولیدات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای هم کمک می‌کند، تفکرات مردم نسبت به جبهه مقاومت تغییر کند. این همایش‌ها یاد شهدا را در دل‌ها زنده می‌کند و برای کسانی که دراین مسیر هستند، یک دلگرمی خواهد شد که ان‌شا‌ءالله راه شهدای مقاومت را ادامه بدهند. همان طور که مسئولان هم در صحبت‌ها و سخنرانی‌هایشان بیان کرده‌اند، امروزه رسانه توانسته است، ایستادگی کردن بر سر ارزش‌ها را به جامعه نشان بدهد. شما خانواده شهدا بدانید که پرچم شهدای رسانه برافراشته است. محصولات رسانه‌ای که شهدای شما تولید کرده‌اند در سراسر جهان شهیدساز است و ارزش‌های انسانی را نهادینه می‌کند.
حزب‌الله و کار فرهنگی
ضحی از کار‌های فرهنگی شهدا در لبنان هم برای ما می‌گوید: حزب‌الله لبنان توجه زیادی به این مسائل دارد. اینگونه برنامه‌ها و همایش‌ها در لبنان برگزار می‌شود و کتاب‌ها و مستند‌های زیادی از شهدای جبهه مقاومت و شهدای حزب‌الله و شهدای رسانه لبنان تهیه و منتشر می‌شود. وی می‌افزاید: پدرم مدتی در شبکه المنار کار می‌کرد و این شبکه بعد از شهادتش به دست صهیونیست‌ها، مستندی درباره پدرم ساخت.
حاج قاسم، آوینی و ابراهیم هادی
از ضحی می‌پرسم که چقدر شهدای ما را می‌شناسد. او نام حاج‌قاسم، شهید مرتضی آوینی و شهید ابراهیم هادی را می‌برد و می‌گوید: من کتاب «سلام بر ابراهیم» را خوانده‌ام. کتابی که در مورد سیره و سبک زندگی این شهید است و مستند‌هایی از شهید آوینی را دیده‌ام.
از او تشکر می‌کنم. کمی دور‌تر می‌شوم او را می‌بینم که با تصویر به دست گرفته از پدر، گهگاهی مخاطب دوربین‌های عکاسی می‌شود و گاهی با خبرنگاران به گفتگو می‌ایستد. برایم جالب بود ضحی با اینکه زمان شهادت پدرش هشت ماه بیشتر نداشت، اما بسیار تلاش می‌کند که پدر و همرزمان پدر شهیدش را در عرصه رسانه مقاومت به دیگران بشناساند. شهدایی که کارشان سخت‌تر از رزمنده‌های جبهه مقاومت و زیر آتش توپ و خمپاره تمام همت‌شان جمع‌آوری اطلاعات و ضبط تصاویر رزمندگان مقاومت است. برای آنانی که می‌خواهند از این مسیر الهی بیشتر بدانند.

پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید