کد خبر:18420
پ
سنوار-۴
زندگینامه فرمانده مجاهد یحیی السنوار «ابو ابراهیم»

یحیی‌السنوار: مذاکره درکار نیست یا پیروز می‌شویم یا «کربلاء» رخ می‌دهد؛ والسلام

برشی کوتاه از زندگی یحیی السنوار «ابو ابراهیم» یحیی‌السنوار: مذاکره درکار نیست یا پیروز می‌شویم یا «کربلاء» رخ می‌دهد؛ والسلام نویسنده: غلامعلی نسائی فرمانده مجاهد یحیی السنوار «ابو ابراهیم»: نتانیاهو را مجبور خواهیم کرد، لعنت کند خودش و پدرش، روزی را که مادرش در آن روز او را متولد کرد و حرف آخر این‌که صلح […]

برشی کوتاه از زندگی یحیی السنوار «ابو ابراهیم»

یحیی‌السنوار: مذاکره درکار نیست یا پیروز می‌شویم یا «کربلاء» رخ می‌دهد؛ والسلام

نویسنده: غلامعلی نسائی

فرمانده مجاهد یحیی السنوار «ابو ابراهیم»: نتانیاهو را مجبور خواهیم کرد، لعنت کند خودش و پدرش، روزی را که مادرش در آن روز او را متولد کرد و حرف آخر این‌که صلح و مذاکره درکار نیست یا پیروز می‌شویم یا «کربلاء» رخ می‌دهد؛ والسلام

محور مقاومت هوران – جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» پس از ترور فرمانده مجاهد شهید اسماعی هنیه، پس از شور با بزرگان مجاهد فلسطینی، فرمانده مجاهد برادر یحیی السنوار «ابو ابراهیم»  به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش به جانشینی شهید اسماعیل هنیه انتخاب شده است.

یحیی‌السنوار: مذاکره درکار نیست یا پیروز می‌شویم یا «کربلاء» رخ می‌دهد؛ والسلام

یحیی سنوار با کنیه «ابو ابراهیم» یک فرمانده نظامی فلسطینی است که از آغاز به کار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در غزه، به گردان‌های شهید عزالدین قسام، بازوی نظامی حماس پیوست و با سازماندهی رزمندگان حماس فرماندهی حملات «هفتم اکتبر» اسرائیل را به پرتگاه سقوط کشاند. 

برادر مجاهد، فرمانده مقتدر حماس جناب «یحیی ابراهیم حسن السنوار»«ابو ابراهیم» در نوزدهم اکتبر ۱۹۶۲ در اردوگاه آوارگان «خان یونس» در جنوب  نوار غزه به دنیا آمد. رژیم جنایتکار صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ میلادی مردم را از شهر و زادگاه خود در «مجدال عسقلان» آواره کردند. به همین خاطر خانواده وی پس از مهاجرت از شهر خود «مجدل عسقلان» به خان یونس پناه بردند و در اردوگاه زندگی می‌کردند. 

یحیی تحصیلات ابتدایی خود را در مدارس وابسته به سازمان امدادرسانی به پناهجویان فلسطینی «اونروا» گذراند و از دانشگاه اسلامی غزه در رشته زبان عربی مدرک کارشناسی گرفت. سنوار در سنین پایین تحت تأثیر برادر بزرگترش محمد از رهبران برجسته حماس و رئیس دفتر سیاسی آن در غزه قرار گرفت. وی یکی از پیشگامان مساجد و از اولین کسانی بود که در زمان تأسیس جنبش حماس در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۷ به صفوف آن پیوست.

یحیی السنوار «ابو ابراهیم»

السنوار به دلیل نقشی که در عملیات‌های کماندویی داشت، یکی از تحت تعقیب‌ترین افراد در لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار داشت. اسرائیل اشغالگر نخستین بار سنوار را سال ۱۹۸۲ و در سن ۱۹ سالگی به دلیل فعالیت‌های اسلامی دستگیر کرد. پس از آن او را بار دیگر در سال ۱۹۸۵ بازداشت کرد. سنوار در همان دوره توانست اعتماد شیخ احمد یاسین، بنیان‌گذار حماس را جلب کند و این ارتباط با رهبر معنوی حماس، تأثیر زیادی بر پذیرش سنوار برای فرماندهی جنبش حماس داشت.

سنوار در جریان مبادله تعداد زیادی از زندانیان حماس و جنبش فتح «وفا الاحرار» با گیلعاد شلیط در سال ۲۰۱۱ از زندان آزاد و بعد آزادی از زندان های رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۲ ازدواج کرد و صاحب سه فرزند، دو پسر و یک دختر بنامه‌های؛ «ابراهیم، ​​عبدالله و ردا» شد.

در تأسیس سرویس امنیتی جنبش اول (امنیت دعوت) به ریاست شیخ احمد یاسین در سال ۱۹۸۳ شرکت کرد. در سال ۱۹۸۶ میلادی، شیخ احمد یاسین و سایرین مأمور تشکیل سازمان جهاد و تبلیغ (مجد) شدند و او یکی از برجسته ترین رهبران این سازمان بود. او کارگردانی و رهبری بسیاری از رویارویی های مردمی با دشمن صهیونیستی (۱۹۸۲-۱۹۸۸) را بر عهده داشت و در سال ۲۰۱۵، حماس او را مسئول پرونده اسرای صهیونیستی که در اختیار گردان‌های القسام بود، منصوب کرد.

یحیی سنوار در فوریه ۲۰۱۷ برای دومین بار در سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در نوار غزه انتخاب شد. خانه او در سال ۱۹۸۹ بمباران و ویران شد، بار دوم در جریان تجاوز سال ۲۰۱۴، بار سوم در جریان تجاوز سال ۲۰۲۱ و بار چهارم در جریان جنگ نسل کشی نوار غزه در دسامبر ۲۰۲۳٫ و در بمباران خانه‌اش توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی، در وسط ویرانه‌های خانه‌اش با آرامش روی صندلی نشست و از خود عکسی منتشر کرد که خشم شدید رژیم صهیونیستی را بالا برد و آنها را حقیر و شکست خورده نشان داد. 

یحیی‌السنوار: مذاکره درکار نیست یا پیروز می‌شویم یا «کربلاء» رخ می‌دهد؛ والسلام

نهایت فرمانده مجاهد سنوار در مرداد ۱۴۰۳ به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و جانشین شهید ملت، رهبر مجاهد «شهید اسماعیل هنیه» که در تهران، پایتخت ایران توسط رژیم نازی صهیونیست ترور شد «ابو ابراهیم» انتخاب شد.

پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید