کد خبر:8281
پ
۱۴۰۱-۲۳۴۷
جذب رای کاخ‌نشینان

حذف مالیات خانه‌های لوکس حماسه‌ای جدید از مجلسِ اصولگرا

حذف مالیات خانه‌های لوکس حماسه‌ای جدید از مجلسِ اصولگرا/ جذب رای کاخ‌نشینان تا این حد اهمیت دارد؟ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند مرتبط با مالیات بر خانه‌های لوکس عبارت «واحدهای مسکونی» را با اجماع و رای گیری حذف کردند و برآوردها حاکی از آن است که این پایه مالیاتی می‌توانست قریب به ۶۰ هزار […]

حذف مالیات خانه‌های لوکس حماسه‌ای جدید از مجلسِ اصولگرا/ جذب رای کاخ‌نشینان تا این حد اهمیت دارد؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند مرتبط با مالیات بر خانه‌های لوکس عبارت «واحدهای مسکونی» را با اجماع و رای گیری حذف کردند و برآوردها حاکی از آن است که این پایه مالیاتی می‌توانست قریب به ۶۰ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد کند.

گروه اجتماعی هوران – مجلس شورای اسلامی بدون در نظر گرفتن برنامه‌ریزی‌های دولت روی ردیف‌های درآمدی بودجه با حذف مالیات خانه‌های لوکس روی ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد کشور در سال ۱۴۰۲ خط کشید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند مرتبط با مالیات بر خانه‌های لوکس عبارت «واحدهای مسکونی» را با اجماع و رای گیری حذف کردند اما حسینعلی حاجی دلیگانی از نمایندگان مجلس پس از این اتفاق طی گفت‌وگویی رسانه‌ای گفته است: «هنوز بند مربوط به مالیات از خانه‌های لوکس تعیین تکلیف نهایی نشده است؛ خبر مبنی بر معافیت مالیاتی خانه‌های لوکس صحت ندارد.»

اینطور که پیداست نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنوز هم نمی‌دانند در رابطه با مالیات بر خانه‌های لوکس چه تصمیمی گرفته‌اند!

به طور کلی زمانی که با حذف عبارت «واحدهای مسکونی» در ماده مرتبط با مالیات بر خانه‌های لوکس موافقت می‌کنند، یعنی به کلی مالیات را بلاموضوع کرده‌اند!

این نماینده مجلس که البته خود از مدافعان اخذ مالیات بر خانه‌های لوکس است ادامه داده: «با توجه به ابهاماتی که در خصوص این بند وجود داشت، رئیس جلسه دستور ارجاع آن را به کمیسیون تلفیق برای بررسی مجدد داد.»

وی ادامه داد: «مصوبه مربوطه به مالیات از خانه‌های لوکس باید به صورت جامع‌تر مورد بررسی قرار گیرد چرا که براساس پیشنهاد مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان عبارت «واحدهای مسکونی» حذف شده و طبیعتا کل بند (ذ) تبصره ۶ با مشکل و ابهام روبه رو می‌شود و بر این اساس رئیس جلسه دستور ارجاع آن را به کمیسیون تلفیق داد.»

عزم دولت سیزدهم برای اخذ مالیات از خانه‌های لوکس

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و عزم ایجاد شده برای افزایش درآمدهای مالیاتی، مالیات بر دارایی‌های لوکس در دستور کار قرار گرفت. یکی از رویکردهای اصلاح ساختار توجه به درآمدهای مالیاتی به عنوان یک منبع بسیار مهم و پایدار تلقی می‌شود.

کارشناسان اعتقاد دارند، مخالفت با اخذ مالیات بر خانه‌های لوکس از سوی ذی‌نفعان صاحب نفوذ مطرح می‌شود. برآوردها حاکی از آن است که این پایه مالیاتی می‌توانست قریب به ۶۰ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد کند. درآمدی که از ثروتمندان اخذ شده و فشاری به آحاد مردم وارد نکرده بود.

بطورکلی مالیات یکی از راه‌هایی است که دولت با وضع آن می‌تواند نه تنها نیم نگاه ویژه‌ای به خزانه‌ دولت بیاندازد بلکه می‌تواند با آن تمایزی بین اشرافی‌گری و ساده‌زیستی قائل شود و گامی به‌سوی تحقق عدالت در کشور بردارد.

یازدهمین مجلس شورای اسلامی که با شعار شفافیت توانسته بود در سال ۹۸ آرای بالایی را به خود اختصاص دهد و رأس امور قانون‌گذاری در کشور را به دست بگیرد؛ حال در راستای امر عدالت و مبارزه با اشرافی‌گری رفتارهایی خلاف واقع از خود نشان می‌دهد.

پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید