کد خبر:8189
پ
۱۴۰۱-۲۳۱۳
زندگی وحشتناک عاملین شهادت سردار سلیمانی

سایه سنگین انتقام بر سر قاتلان حاج قاسم

زندگی وحشتناک عاملین به شهادت رساندن سردار سلیمانی؛ سایه سنگین انتقام بر سر قاتلان حاج قاسم/ تخصیص هزینه‌های نجومی برای حفاظت از جان مقامات آمریکایی/ پمپئو: با گذشت یک سال و نیم هنوز امنیت ندارم با گذشت بیش از سه سال از ترور شهید سلیمانی و یک سال و نیم از به‌پایان رسیدن دولت ترامپ، […]

زندگی وحشتناک عاملین به شهادت رساندن سردار سلیمانی؛

سایه سنگین انتقام بر سر قاتلان حاج قاسم/ تخصیص هزینه‌های نجومی برای حفاظت از جان مقامات آمریکایی/ پمپئو: با گذشت یک سال و نیم هنوز امنیت ندارم

با گذشت بیش از سه سال از ترور شهید سلیمانی و یک سال و نیم از به‌پایان رسیدن دولت ترامپ، تدابیر امنیتی شدیدی همچنان برای مایک پمپئو و برایان هوک وجود دارد. تدابیری که ماهیانه حدود ۲ میلیون دلار برای آمریکا هزینه دارد.

گروه بین‌الملل هوران – چند وقت پیش سندی منتشر شد که اطلاعات داخل آن، خبر از نگرانی مقامات آمریکایی دوران ترامپ برای احتمال کشته شدن آن‌ها توسط ایران می‌دهد. طبق این اسناد، آن‌ها از ناکافی بودن هزینه‌های حافظتی خود خبر می‌دهند و معقتدند با وجود گذشت دو سال از کنارگذاشته شدن از مناصب خود، همچنان تهدیداتی متوجه آن‌ها است.

در این اسناد نامه‌هایی وجود دارد که یکی از جالب توجه‌ترین آن‌ها نامه‌ای است که در اختیار «جان کارتر» مسئول امور ایران در سازمان سیا قرار گرفته و در آن آمده است: «پاسخ رسمی آمریکا پس از تهدیدات ایران، امیدوارکننده اما بیشتر زبانی بوده؛ اقدامات تحریک‌آمیز فزاینده و بدون وقفه ایران نشان می‌دهد آن‌ها دلسرد نیستند و حتی مصمم به انجام اقدامات خصمانه فزاینده هستند.»

آن‌ها همچنین فعالیت نیروهای مقاومت علیه مواضع ایالات‌متحده در منطقه را نشانه از عزم و اراده ایران برای گرفتن انتقام خون شهید سلیمانی می‌دانند. در بخش دیگری از این نامه، درباره این مسئله آمده است: «شبه‌نظامیان نیابتی ایران، به حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ادامه می‌دهند و مقامات ایرانی تهدید می‌کنند عملیات‌های تروریستی را داخل ایالات متحده و سایر نقاط در سراسر جهان انجام خواهند داد.»

البته مقامات آمریکایی در این نامه خاطرنشان کردند که برای دولت فعلی نیز مسجل است که تهدیدات جدی برای زندگی «مایک پمپئو» و «برایان هوک»، دو عضو ارشد دولت ترامپ وجود دارد و ماجرا برای این دو فرد هنوز به پایان خود نزدیک هم نیست.

در بخش دیگری از نامه، این افراد درخواست خود از دولت فعلی را صریح‌تر بیان کردند و گفتند: «تهدیدات خاص، معتبر و قریب‌الوقوع علیه ما و خانواده‌های ما از سوی ایران و افرادی که از طرف آن‌ها عمل می‌کنند، وجود حفاظت شخصی و سایبری فوری را می‌طلبد. هرچند که مقامات بلندپایه، ممکن است اولویت انتقام ایران باشند اما امنیت شخصی‌شان تأمین شده و ممکن است [این سطح از حفاظت‌شان] مانع تهدیدات شود ولی توجه آن‌ها (ایران) را به طرف کسانی از ما که سطح حفاظتی مشابهی برای‌شان تأمین نشده، معطوف کند».

البته این تنها سندی نیست که موید ترس مقامات آمریکایی از انتقام قریب‌الوقوع ایران باشد. چندی پیش نیز خبرگزاری «اسوشیتد پرس» نیز اعلام کرد دولت بایدن برای سال ۲۰۲۳ نیز، حفاظت از مایک پمپئو و برایان هوک را تمدید کرده است. در یادداشت‌های جداگانه‌ای که توسط وزارت‌امور خارجه آمریکا به کنگره ارسال شده، آمده است که تهدیدات درباره این دو هنوز جدی است و نیاز به تدبیر اندیشی دارد.

از زمانی که هوک و پمپئو دیگر در وزارت‌امور خارجه آمریکا، مشغول به کار نیستند؛ بارها اختصاص تیم حفاظتی به این افراد تمدید شده است. از آن‌زمان تا کنون، برایان هوک ۱۰ بار و مایک پمپئو ۷ بار، تیم حفاظت آن‌ها تمدید شده است. دلیل این اختلاف نیز به گفته رسانه‌ها این است که پمپئو به دلیل پست وزارت، تا ماه‌ها بعد به صورت خودکار از تیم حفاظتی بهره‌مند بوده است.

بر اساس گزارشی که اسوشیتد پرس‌ تهیه کرده است؛ از اوت ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲، جمعا حدود ۱۳ میلیون دلار برای حفاظت از این دوچهره خرج شده است. رقمی که علی‌رغم بالا بودنش، خرج کردن آن برای حفاظت از این دو بنظر اجتناب‌ناپذیر می‌رسد.

دی ماه سال گذشته نیز، با سخنرانی رئیس‌جمهور پیرامون گرفتن انتقام از قاتلان شهید سلیمانی، این تهدید مجددا توسط دولت آمریکا در نظر گرفته شد و تدابیر امنیتی هوک و پمپئو، افزایش یافت.

من امنیت ندارم! 

منبع دیگری که در آن، تهدیدات ایران علیه این دو فرد ذکر شده است، کتاب خاطرات سیاسی مایک پمپئو است. کتابی که بهمن ماه سال جاری منتشر شد و در آن اسناد و اتفاقات جالب توجهی ذکر شده است. این کتاب که «هرگز یک اینچ را از دست نده!» نام دارد، به بررسی زندگی سیاسی و تصمیمات مایک پمپئو پرداخته است که بخش‌های غرب‌آسیا آن، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

از بخش‌های قابل توجه این کتاب، روایت پمپئو از زندگی خود پس از به شهادت رساندن حاج‌قاسم سلیمانی است. پایگاه تحلیلی-خبری «میدل ایست آی» در گزارشی به این مسئله پرداخته است. به گزارش این رسانه، مایک پمپئو درباره وضعیت خود می‌گوید: «ایران توانایی انجام عملیات در داخل ایالات متحده آمریکا را دارد، لذا با وجود اینکه یک سال و نیم از ترک خدمت من می‌گذرد، من هنوز جزئیات مسائل امنیتی را رعایت می‌کنم».

او می‌گوید به دلیل ترس از اقدام ایران زندگی‌اش از حالت عادی خارج شده است و خارج شدن از خانه بدون تشریفات امنیتی، برای او تبدیل به یک حسرت شده است. این وضعیت ترس زیادی برای این دو مقام سابق آمریکایی که در جنایت شهید سلیمانی نقش داشته‌اند؛ ایجاد کرده است.

بنظر می‌رسد عزم ایران برای گرفتن انتقام خون شهیدان مقاومت از آمریکا جدی است و این سیاست در دو بعد کلان و خرد ادامه خواهد داشت. در بعد کلان، همانطور که توسط مقام معظم رهبری تبیین شد، اخراج آمریکا از منطقه در دستوری کار ایران قرار دارد و در ساحت مجازات این افراد نیز، ایران تدابیری را برای تنبیه این افراد اندیشیده است.

پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید