کد خبر:7280
پ
۱۴۰۱-۱۸۲۸
آنچه در گلزار شهدای کرمان گذشت

تغییر نقش حاج‌قاسم از «سردار» به موسس یک «مکتب»

از نگاهی دیگر آنچه در گلزار شهدای کرمان گذشت؛ تغییر نقش حاج‌قاسم از «سردار» به موسس یک «مکتب»/ کنش جمعی ابراز ارادت به شهید سلیمانی، اتفاقی ویژه در جامعه ایران است در سومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، در همه شهرها برای بزرگداشت ایشان مراسم‌های باشکوهی برگزار شد اما آنچه در کرمان رخ داد، اتفاقی نو […]

از نگاهی دیگر آنچه در گلزار شهدای کرمان گذشت؛

تغییر نقش حاج‌قاسم از «سردار» به موسس یک «مکتب»/ کنش جمعی ابراز ارادت به شهید سلیمانی، اتفاقی ویژه در جامعه ایران است

در سومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، در همه شهرها برای بزرگداشت ایشان مراسم‌های باشکوهی برگزار شد اما آنچه در کرمان رخ داد، اتفاقی نو و متفاوت است. طوری که افراد زیادی از سراسر کشور برای زیارت قبر این شهید بزرگوار به شهر کرمان سفر کردند.

گروه سیاسی هوران – کنش‌های اجتماعی همواره مورد تحلیل و بررسی جامعه‌شناسان و نخبه‌های علوم انسانی قرار می‌گیرد. با این حال اما درباره اتفاق عظیمی که این‌روزها در گلزار شهدای کرمان در حال وقوع است، سکوت عجیبی در جریان است. با این حال اما مهم نمی‌توان اهمیت این موضوع را انکار کرد.

به گزارش هوران؛ در سومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، در همه شهرها برای بزرگداشت ایشان مراسم‌های باشکوهی برگزار شد اما آنچه در کرمان رخ داد، اتفاقی نو و متفاوت است. مردم این شهر در ایام بزرگداشت این شهید بزرگوار اقدام به تاسیس موکب کردند و افراد زیادی از سراسر کشور برای زیارت قبر این شهید سلیمانی به شهر کرمان سفر کردند.

این جمعیت تا لحظه سالگرد به شهادت رسیدن حاج‌قاسم، یعنی ساعت ۱:۲۰ بامداد ۱۳ دی ماه، رو به افزایش بوده است. حتی بر اساس گزارش‌ها در روز بعد از شهادت ایشان، جمعیت همچنان در گلزار شهدای کرمان حضور داشته است.

علل این اتفاق در دو محور قابل بررسی است. از سویی باید ویژگی‌های شخصیتی حاج‌قاسم مورد تحلیل قرار گیرد و سوی دیگر، عملکرد وی به عنوان یک فرمانده نظامی اهمیت دارد.

شهید سلیمانی، مثالی بی نقص از یک قهرمان بود. او خوی قهرمانان و زیست قهرمانان را داشت. توان سخنوری قابل توجه، رفتار گرم در جامعه و خالص بودن وی دلیل اقبال زیاد مردم به این شخصیت مهم تاریخ ایران است.

از سوی دیگر عملکرد ایشان به عنوان یک فرمانده نظامی به معنای واقعی کلمه ستودنی است. نقش حاج‌قاسم در ۸سال دفاع مقدس، نقش ایران در مبارزه با اشرار جنوب شرق کشور و همچنین در نهایت شیوه فرماندهی وی در سپاه قدس از عوامل تاریخ‌ساز شدن این شخصیت است.

در هر میدان سرنوشت ساز برای امنیت کشور، حاج‌قاسم نقش فعال و کارآمدی داشته است. این موضوع ایشان را تبدیل به نماد یک «گفتمان» کرده است. گفتمانی که رسالت خود را در حراست از انقلاب‌اسلامی و ارزش‌های والای آن می‌داند.

اهمیت نگاه گفتمانی به حاج‌قاسم زمانی افزایش می‌یابد که نقش این گفتمان در محبوبیت و مقبولیت اجتماعی ایشان بررسی شود. حاج‌قاسم نماد تامین امنیت در جغرافیای سیاسی ایران است. این وجهه نیز مختص به داخل کشور نبوده است؛ بلکه رسانه‌های غربی نیز وی را عامل امنیت در ایران می‌دانستند.

البته اهمیت حاج‌قاسم در جامعه ایران پس از شهادت تغییر می‌کند و حتی افزایش می‌یابد. جامعه‌ ایران که آن‌روزها در التهابات ناشی از مشکلات اقتصادی بود با شوک شهادت ایشان تغییر مسیر تاریخی داشت. شهادت حاج‌قاسم، یادآور زخم‌های تاریخی این از استکبار و قدرت‌های جهانی بوده است.

«مکتب سلیمانی» نیز مفهوم مهمی است که در دوران پسا شهادت این بزرگوار به وجود آمده است. تبدیل شدن الگوی کنش‌ها و عقاید حاج‌قاسم به یک الگو برای نسل‌های پس از خودش، ندای شکل گرفتن یک مکتب است. مکتبی با وفادار به ارزش‌های دینی و سیاسی انقلاب‌اسلامی.

آنچه در این ایام نیز در گلزار شهدای کرمان و مصلای تهران و تقریبا همه شهرهای کشور شاهد بودیم نیز موید این نکته است که علاقه به شهید سلیمانی هم علاقه به یک «شخصیت» است و هم دلدادگی به یک «مکتب». افراد با ویژگی‌های ظاهری و رفتاری متفاوتی جذب این تفکر شده‌اند و قدم در این راه گذاشته‌اند.

برگزاری چنین مراسم‌هایی آنهم در سومین سالگرد شهادت یک شهید، نشان از یک اتفاق عظیم اجتماعی است. همانطور که هر اتفاق و کنش اجتماعی دیگری از چشم رسانه‌ها و اهالی علوم انسانی دور نمی‌ماند؛ «مکتب سلیمانی» نیز می‌تواند مورد توجه این افراد قرار گیرد. البته اگر اخباری همچون «رکود در انگلیس» برایش ارزش پرداخت بیشتری نداشته باشد.

پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید