کد خبر:6998
پ
۱۴۰۱-۱۷۴۸
حاج قاسم به روایت یک همرزم

ابعاد شخصیتی حاج قاسم به روایت یک همرزم

ابعاد شخصیتی حاج قاسم به روایت یک همرزم یکی از همرزمان حاج قاسم سلیمانی گفت:حاج قاسم قابلیت این را دارد که به عنوان یک الگو به مسئولان و مردم معرفی شود. ایشان ۴۰ سال برای جمهوری اسلامی ایران بارها خطر کرد و زحمت کشید اما، هیچ سراغ نداریم که وقتی می‌خواهد از کاری تعریف کند […]

ابعاد شخصیتی حاج قاسم به روایت یک همرزم

یکی از همرزمان حاج قاسم سلیمانی گفت:حاج قاسم قابلیت این را دارد که به عنوان یک الگو به مسئولان و مردم معرفی شود. ایشان ۴۰ سال برای جمهوری اسلامی ایران بارها خطر کرد و زحمت کشید اما، هیچ سراغ نداریم که وقتی می‌خواهد از کاری تعریف کند بگوید که من این کارها را انجام داده‌ام. در همه جا دیگران را در نظر داشت و حتی وقتی در جریان مقابله با داعش سخن می‌گفت از لفظ دیگران نسبت استفاده می‌کرد.

به گزارش گروه حماسه و مقاومت هوران – حسین قوام از همرزمان حاج قاسم سلیمانی در پاسخ به این پرسش که مکتب حاج قاسم سلیمانی چگونه شکل گرفته است؟ پاسخ داد: برخی از انسان‌ها یک شخص هستند و بعضی از افراد هم یک سیره و روشی را دارند که مجموع آنها مکتب را تشکیل می‌دهد. برای جواب دادن به این پرسش‌گریزی به یکی از عادت‌های کلامی حاج قاسم سلیمانی می‌زنم. ایشان هنگامی که می‌خواست از دفاع‌مقدس یا لشکر ۴۱ ثارالله سخن بگوید نام لشکر را بر زبان نمی‌آورد بلکه اعتقاد داشت که لشکر ثارالله صرفاً یک پادگان نظامی نیست، این مجموعه یک «عسکر» است یعنی وسیع‌تر از یک پادگان. به این دلیل که جوانان بسیاری در این لشکر متحول شدند و به سعادت رسیدند.

وی ادامه داد: حاج قاسم انسان جامع‌الاطرافی بود. وقتی به عنوان یک نظامی به او نگاه می‌کنیم؛ حاج قاسم را یک فرمانده کامل می‌بینیم که در دل خطر می‌رود، ریسک پذیری بالایی دارد و شجاع است. در حوزه سیاسی هم می‌بینیم که تیزبین، دقیق و آینده‌نگر است. به عنوان مثال در وصیت‌نامه خود خطاب به علما و مراجع گفته بودند که فرزند شما از بالای برج بلند دیده‌بانی دید که اگر جمهوری اسلامی ایران آسیب دید دیگر چیزی از حوزه‌های علمیه و دین باقی نمی‌ماند و این مسائل مواردی هستند که شما برای آن زحمت کشیده‌اید.

همرزم حاج قاسم سلیمانی افزود: در زمینه ارتباط با مردم هم حاج قاسم هیچگاه خود را بالاتر از مردم نمی‌دید. همواره در جمع مردم بود. در دوران دفاع‌مقدس من به عنوان یک نیروی بسیجی خدمت ایشان بودم. آنجا دیدم که حاج قاسم هیچگاه خود را جدا از بچه‌ها ندید و همواره در جمع رزمندگان بود. بعد از آن هم حاج قاسم به میان مردم می‌رفت حتی در زمینه تشریفات امنیتی هم وقتی «گِیت» برای مراسمی می‌گذاشتند که ایشان حضور داشتند به شدت ناراحت می‌شدند و می‌گفتند که اجازه دهید ما نیز مثل مردم باشیم و میان‌مان فاصله نیندازید. وقتی وارد جمعی می‌شد هرجا که بود می‌نشست و به دنبال جایگاه خاص یا ویژه نبود. اخلاق ایشان بر گرفته از اخلاق اهل بیت (ع) بود.

وی اعلام کرد: شهدا و خانواده‌های شهدا برای حاج قاسم یک ابزار یا انسان خالی نبودند بلکه برای حاج قاسم، این عزیزان افرادی بودند که در جایگاه بسیار بالایی قرار داشتند. حاج قاسم خودش را وقف خانواده‌های شهدا کرده بود. وقتی به کرمان می‌آمد زمانی که برای دیدار با خانواده‌های شهدا در نظر داشت بسیار بیشتر از خانواده خودش و اقوام و نزدیکان بود. حاج قاسم برای دیدار با خانواده‌های شهدا لیست و اولویت‌بندی داشت. هرچه این خانواده‌ها از نظر عاطفی نیاز به سرکشی بیشتری داشتند در صدر لیست قرار می‌گرفتند.

این رزمنده دفاع مقدس یادآور شد: حاج قاسم قابلیت این را دارد که به عنوان یک الگو به مسئولین و مردم معرفی شود. ایشان ۴۰ سال برای جمهوری اسلامی ایران بارها خطر کرد و زحمت کشید اما هیچ سراغ نداریم که وقتی می‌خواهد از کاری تعریف کند بگوید که من این کارها را انجام داده‌ام. در همه جا دیگران را در نظر داشت و حتی وقتی در جریان مقابله با داعش سخن می‌گفت از لفظ دیگران نسبت استفاده می‌کرد.

وی ادامه داد: حاج قاسم به موضوعات فرهنگی بسیار حساس بود. پس از دفاع مقدس به سرعت نهضت تدوین خاطرات دفاع مقدس رزمندگان و سیره شهدا را رقم زد و برای اینکه این خاطرات و این راه و رسم گم‌ نشود در آن زمان که کسی به فکر احداث موزه نبود در استان کرمان نخستین موزه دفاع مقدس را ایجاد کرد. توجه به نیروی انسانی و معنویت دو شاخص فعالیت‌های موزه هستند. هر چیز که در موزه دفاع مقدس کرمان وجود دارد بر مبنای این دو شاخص ترتیب داده شده است.

قوام با اشاره به دیدارش با حاج قاسم سلیمانی روایت کرد: حاج قاسم یک سال قبل از شهادتش دو دغدغه را برای کرمان بیان کرد که اولی در بحث ما می‌گنجد اما دومین دغدغه‌اش موزه دفاع مقدس استان بود. ایشان گفتند که این موزه من مانند فرزندش است و دغدغه آن را دارد. تأکید داشتند سیره شهدا باید بماند، تبلیغ و ترویج شود و اگر می‌خواهیم جامعه حفظ شود یکی از راه‌های‌مان ترویج همین سیره شهدا است. شکر خدا این امر تا کنون محقق شده است. اکنون موزه دفاع مقدس استان کرمان در بلوار شهید عباسپور کرمان در کنار مصلی قرار دارد.

مسئول باغ موزه دفاع مقدس استان کرمان خاطرنشان کرد: می‌خواهم از یکی دیگر از ویژگی‌های حاج قاسم برایتان صحبت کنم. به عنوان مثال اگر از من بپرسند سال گذشته چه کاری انجام داده‌اید؟ یادم نیست اما، انسان‌های بزرگ مانند حاج قاسم تمام لحظه‌های خود را ثبت می‌کنند. اکنون در موزه دفاع مقدس کرمان ۱۳ دفتر یادداشت به دست خط خود حاج قاسم داریم که ایشان تمام کارهایی را که در طول روز انجام می‌دادند را یادداشت کرده‌اند. این دفاتر برای دوران دفاع مقدس است. همین رویه نیز پس از دفاع مقدس ادامه داشته است.

پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید