کد خبر:6360
پ
۱۴۰۱-۱۵۳۲
خصوصیات فرماندهی شهیداحمد کاظمی

خصوصیات فرماندهی شهیداحمد کاظمی/ «یا زهرا» ذکر همیشگی حاج احمد بود

خصوصیات فرماندهی شهیداحمد کاظمی/ «یا زهرا» ذکر همیشگی حاج احمد بود حاج احمد توجه بسیاری به نیروهایش داشت. هرجا مقری ساخته می‌شد، ایشان اول سراغ امکانات رفاهی و نظافتی مثل حمام را می‌گرفت تا ببینند امکان نظافت شرعی و شخصی برای نیروهایش مهیا شده است یا نه؟ به گزارش گروه حماسه و مقاومت هوران – […]

خصوصیات فرماندهی شهیداحمد کاظمی/ «یا زهرا» ذکر همیشگی حاج احمد بود

حاج احمد توجه بسیاری به نیروهایش داشت. هرجا مقری ساخته می‌شد، ایشان اول سراغ امکانات رفاهی و نظافتی مثل حمام را می‌گرفت تا ببینند امکان نظافت شرعی و شخصی برای نیروهایش مهیا شده است یا نه؟

به گزارش گروه حماسه و مقاومت هوران – هوران – شهید حاج‌احمد کاظمی، مؤسس لشکر ۸ نجف بود که فرماندهی این لشکر را از آذر ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۲ برعهده داشت. متن زیر روایت‌هایی از خصوصیات اخلاقی شهید کاظمی خصوصاً در میدان نبرد است که از زبان احمد محمودی از راویان دفاع‌مقدس پیش‌رو دارید.

یا زهرا (س)
یکی از مواردی که درخصوص شهید حاج‌احمد کاظمی مؤسس لشکر نجف اشرف معروف است، عشق و علاقه ایشان به حضرت زهرای اطهر (س) است. از این شهید گرانقدر نقل می‌شود که ذکر حضرت زهرا (س) هرگز از زبانش نمی‌افتاد. به قول یکی از همرزمانش، ذکر یا زهرا (س) ورد کلامش بود و بعد از اتمام دفاع مقدس هم که هیئت ثارالله لشکر نجف تشکیل شد، حاج احمد همیشه در ابتدای جلسات هیئت ذکر حضرت زهرا (س) را جاری می‌کرد.

شهید کاظمی از اولین فرماندهان لشکر دفاع مقدس بود. هرچند یگان او جزء سه تیپ اولیه سپاه نبود، اما در موج دوم تشکیل تیپ‌های سپاه، تیپ نجف به فرماندهی ایشان تأسیس شد و تا پایان دفاع‌مقدس حضور چشمگیری در عملیات مختلف داشتند. در طول جنگ صرفاً چند تیپ وجود داشت که مؤسس آن‌ها توانست تا پایان جنگ تحمیلی، یگان خود را همراهی کند و تیپ نجف یکی از آن‌ها بود. با توجه به اینکه خود شهید کاظمی از رزمندگان نجف آبادی بود، تشکیل این تیپ با محوریت ایشان مقبولیت بسیاری به این شهید بزرگوار در میان همرزمانش می‌داد.
آرام و قرار نداشت
حاج احمد توجه بسیاری به نیروهایش داشت. هرجا مقری ساخته می‌شد، ایشان اول سراغ امکانات رفاهی و نظافتی مثل حمام را می‌گرفت تا ببینند امکان نظافت شرعی و شخصی برای نیروهایش مهیا شده است یا نه؟ در مورد تغذیه نیرو‌ها هم حساس بود و خودش شخصاً کار‌هایی از این دست را پیگیری می‌کرد. این توجه به نیرو را در سیره دیگر فرماندهان شهید دفاع مقدس مثل حاج حسین خرازی هم می‌بینیم. این دو (حاج‌احمد و حاج‌حسین) بسیار به هم نزدیک بودند و خصوصیات شبیه به هم داشتند. رزمندگان لشکر نجف به یاد دارند که در بسیاری از عملیات دفاع‌مقدس، وقتی به منطقه عملیاتی ورود می‌کردند، حاج احمد را جلوتر از خودشان می‌دیدند. از خصوصیات فرماندهی شهید کاظمی این بود که خودش باید منطقه عملیاتی را از نزدیک می‌دید. به قول یکی از همرزمانش، ولو برای لحظه‌ای هم که شده، ایشان می‌آمد و از نزدیک خط را بازدید می‌کرد و می‌رفت. آرام و قرار نداشت.
برخورد حسنه
برخورد مناسب و حسنه با تمامی نیرو‌ها صرف‌نظر از جایگاه‌شان از دیگر خصوصیات اخلاقی شهید کاظمی در آوردگاه دفاع‌مقدس بود. بسیار پیش می‌آمد که شخصاً با بچه بسیجی‌ها همکلام و احوال‌شان را جویا می‌شد تا ببیند از امکانات و لوازم مورد نیاز کمبودی دارند یا نه. این ارتباط قلبی بین فرمانده و نیرو دو طرفه بود. نیرو‌ها هم ایشان را قلباً دوست داشتند و به واقع شهید کاظمی را باید یکی از محبوب‌ترین فرماندهان لشکر در دفاع مقدس بدانیم. حافظه بسیار قوی حاج کاظم از دیگر مواردی بود که رزمندگان به آن اذعان داشتند. او گاه یک نفر را ولو برای چند دقیقه در تمام عمرش می‌دید، اما سال‌ها بعد همان شخص را با نام و منطقه مورد نظر به یاد می‌آورد. یکی از رزمنده‌ها می‌گوید، برای چند دقیقه شهید کاظمی را در یک منطقه عملیاتی می‌بیند، اما سال‌ها بعد از پایان جنگ، در حالی که خود آن رزمنده ماجرای مورد نظر را فراموش کرده بود، حاج احمد آن موضوع و خاطره را به او یادآور می‌شود.
نظم و ترتیب از دیگر خصوصیات فرماندهی حاج احمد کاظمی بود؛ این نظم باعث شده بود لشکر نجف در بین دیگر لشکر‌های سپاه تمایزاتی داشته باشد. طوری که مقام معظم رهبری نیز در بازدید از رزمندگان این لشکر، به نظم و ترتیب رزمندگان و کلیت این لشکر اشاره می‌کنند.

منبع
جوان آنلاین
پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید