کد خبر:6264
پ
۱۴۰۱-۱۵۰۸-۱
شهیدمحمد بروجردی

«غریب» اثری قابل درک از منش شهیدمحمد بروجردی باشد

«غریب» اثری قابل درک از منش شهیدمحمد بروجردی باشد/ زبان هنر می‌تواند اثری را ابدی کند عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه شهیدمحمد بروجردی با سلوک جوانمردانه مردم کردستان را مرید خود کرد گفت: امیدوارم محمدحسین لطیفی و حامد عنقا با ساخت «غریب» اثری فاخر، ماندگار، واقعی و قابل درک از زندگی […]

«غریب» اثری قابل درک از منش شهیدمحمد بروجردی باشد/ زبان هنر می‌تواند اثری را ابدی کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه شهیدمحمد بروجردی با سلوک جوانمردانه مردم کردستان را مرید خود کرد گفت: امیدوارم محمدحسین لطیفی و حامد عنقا با ساخت «غریب» اثری فاخر، ماندگار، واقعی و قابل درک از زندگی و منش این شهید بسازند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر هوران –  محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از نیروهای پیشگام و فعال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در بدو تشکیل این نهاد به عضویت آن درآمد و مسئولیت‌های مختلفی را برعهده گرفت. وی شهیدمحمد بروجردی را فرمانده‌ای خاص می‌داند که با اخلاق و منش و سلوک جوانمردانه توانست همه را با خود همراه و هم پیمان سازد.

شهیدمحمد بروجردی

شرایط خاص کردستان

صفارهرندی با اشاره به شرایط خاص کردستان در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سال ۱۳۵۹ وارد سپاه شدم و یکی از موضوعات امنیتی جدی‌مان در آن زمان مسائل مربوط به کردستان بود و تا زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شود تمرکز مسئولان نظام و همه کسانی که آستین خدمت بالا زده بودند، این بود که کردستان، پاره‌ای از پیکر بزرگ ایران عزیزمان در امنیت و صلح قرار گیرد.

وی گفت: مردم کردستان با صفا و صمیمی هستند و ضدانقلاب از این ویژگی‌ها سوءاستفاده کرده و خودشان را میان آنها جا زده بودند. حاصل آن نیز حضور پیچیده و رندانه‌ای بود که توسط برخی گروهک‌ها رقم خورد و هرج و مرج، آشفتگی، به هم ریختگی، آشوب و درگیری با نیروهای مسلح را موجب شده بود که وضعیتی بحرانی را در کردستان به وجود آورد.

قائم مقام اسبق فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به کوشش‌ها برای برقراری آرامش در کردستان افزود: تلاش‌های بسیاری شد تا شرارت‌ها دفع شود اما گروهک‌ها پشت مردم عادی سنگر گرفته بودند و می‌خواستند کاری کنند تا مردم را رو به روی نظام قرار دهند. این ظاهر قضیه باعث شده بود تا شرایط، شرایط نظامی نشان داده شود اما باطن قضیه نظامی نبود و این موضوع را کسانی مانند شهیدمحمد بروجردی متوجه شده بود. آنها دریافته بودند که برای برقراری امنیت و نظم نباید مقابل مردم قرار گرفت.

شهیدبروجردی دلسوز و صلح‌جو بود

صفارهرندی نگاه بروجردی را نگاهی روشنی می‌داند که باعث شد ترفندهای گروهکی رنگ ببازد، وی گفت: نگاه و روش شهیدبروجردی کاری کرد تا کسانی که فریب خورده بودند متوجه نیرنگ گروهک‌های معاند شوند و خودشان تبدیل به نیروهای مسلحی شدند که آماده بودند تا در مقابل این گروهک‌ها قرار گیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شهیدبروجردی با کمک خود مردم توانست شرارت‌ها را از بین ببرد، اظهارداشت: گروه پیشمرگان کُرد مسلمان را اینگونه شهیدبروجردی به وجود آورد؛ پیشمرگانی که اکثرا هم اهل سنت بودند و شهدای بسیاری نیز از آنها به جا مانده است. آنها به قدری مرید شهیدبروجردی بودند و او را باور داشتند که در برخی موارد خود را پیشمرگ پاسداران هم می‌کردند. برای همین هم به او لقب مسیح کردستان داده بودند. تعبیری که هم از ظاهر او نشات می‌گرفت و هم از باطن او خبر می‌داد که تا چه میزان دلسوز مردم است و برای ایجاد صلح و امنیت تلاش می‌کند.

وی ایجاد امنیت را از جمله دستاوردهای مهم شهیدبروجردی در کردستان عنوان کرد که باعث شد مردم به او ارادت داشته باشند.

صفارهرندی بیان کرد: شهیدبروجردی با دشمنان بسیار قوی برخورد می‌کرد؛ با این حال دائما به افرادی که تحت مسئولیت او خدمت می‌کردند، تاکید می‌کرد ما به جنگ مردم کردستان نیامده‌ایم بلکه آمده‌ایم امنیت را در این منطقه برقرار کنیم تا در سایه این امنیت دیگر مسئولان بتوانند خدمت کنند. آن زمان جهاد سازندگی به تازگی شکل گرفته بود و تعدادی از آنها عازم کردستان می‌شدند. شهیدبروجردی تلاش می‌کرد تا مقدمات حضور آنها را به خوبی فراهم کند. او به این نتیجه رسیده بود که اگر مردم کردستان طعم خدمت از سوی بچه‌های انقلابی را بچشند، شیفته جمهوری اسلامی خواهند شد.

شهیدبروجردی بر درون خود فرماندهی می‌کرد

به گفته وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهیدبروجردی از حدود برخورد اسلامی و انسانی خارج نمی‌شد و به دیگران هم همین توصیه را می‌کرد و در نهایت نیز جان خود را با نگاه مسالمت‌جویی که داشت تقدیم کرد و به درجه شهادت رسید.

وی افزود: من شهیدبروجردی را در جلساتی که در سپاه برگزار می‌شد و جلسه فرماندهان بود می‌دیدم. او به تهران که می‌آمد تا در جلسات شرکت کند باز هم گویی در کردستان است. ذهنش مشغول آنجا بود و هر چند صحبت‌های جلسه به صورت کلی مطرح می‌شد اما مسئله شهیدبروجردی باز هم مسئله خاص کردستان بود. تلاشش بر این بود تا ذهن باقی فرماندهان را هم به همین سمتی که خودش مسیح‌گونه به آن نگاه می‌کند، معطوف کند و دائم از شرایط دشوار کردستان می‌گفت.

صفارهرندی ادامه داد: شهیدبروجردی، انسان دقیقی هم بود و مو به مو مطالب مطرح شده در جلسه را می‌نوشت. کم حرف بود و وقتی با دیگران مواجه می‌شد ابتدا لبخندش را هدیه می‌کرد و بعد لب به سخن می‌گشود. بسیار محجوب، بسیار ماخوذ به حیا و متواضع بود.

رئیس اسبق اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر این باور است که شهیدبروجردی قبل از آنکه فرماندهی بر نیروهای بیرونی کند، بر درون خودش فرماندهی می‌کرد و نفس خودش را مهار کرده بود؛ شهیدبروجردی زمامدار نفس خودش شده بود و با وجود آنکه بسیار جوان بود اما مانند حکیم برخورد می‌کرد.

وی با بیان اینکه در کارنامه شهیدبروجردی باید به سلوک جوانمردانه او اشاره شود، تاکید کرد: شهیدبروجردی می‌توانست صف مردم را از دشمنان جدا کند و در کارنامه شهیدبروجردی باید این را نوشت که سلوک جوانمردانه او مردم کردستان را مرید خودش کرد. چقدر می‌توان هنرمند بود که بتوانی ضمن مراقبت از مردم، ماموریتت را هم به درستی انجام دهی.

شهیدبروجردی تا آخرین نفس با مردم ماند

صفارهرندی درباره مبارزات انقلابی شهیدبروجردی گفت: منزل ما نزدیک میدان خراسان بود. شب انقلاب، از کلانتری ۱۴ که نزدیک محله ما بود می‌دیدم کسانی از پشت بام‌ها تیراندازی می‌کنند. من تعجب کردم کِی دست به اسلحه شدیم و خبر نداریم؟ گذشت و بعد از دیدن گزارش‌ها، متوجه شدم کسانی که آن شب تیراندازی می‌کردند، تیم شهیدبروجردی بوده است. او آن زمان عضو گروه توحیدی صف بود؛ بچه‌های مسلمان و با اخلاصی که بر اساس دین و اسلام پیش می‌رفتند و تا آخر هم بر همان اساس باقی ماندند.

وی افزود: شهیدبروجردی بچه جنوب شهر بود و من هم متعلق به جنوب شهر هستم. آنجاها فضا و جو لوتی منشانه‌ای داشت و با مردم زندگی کردن را می‌توان در این محیط تجربه کرد و او این تجربه را به دست آورده بود. کسانی که در این محله‌ها بودند زیست مردمی را تجربه کرده بودند و لذا وقتی با مردم مواجه می‌شدند نمی‌توانستند از موضع دیگری با آنها برخورد کنند.

رئیس اسبق اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: در آن زمان برخی که در کسوت چریک درآمدند و عملیات از جنس مسلحانه انجام دادند از مردم فاصله گرفتند. آنها خلق را نمی‌شناختند و دغدغه‌های خلق را نمی‌دانستند. امثال بروجردی اما از دل مردم بودند و برای همین با مردم هم تا آخرین نفس ماندند.

زبان هنر می‌تواند اثری را ابدی کند

صفارهرندی با اشاره به لزوم ساخت فیلم‌های قهرمان‌محور و الگوساز همچون فیلم سینمایی «غریب» اظهارداشت: حضرت آقا جمله زیبایی دارند که مضمون آن این است که هیچ امر معنوی و بزرگی ماندگار نمی‌شود؛ مگر با هنر. زبان هنر است که می‌تواند اثری را ابدی کند. اگر اثری صرفا در حد واقعه‌نگاری رسانه‌ای معمولی باشد، گذشت زمان باعث فراموشی آن خواهد شد اما هنر، وقایع و شخصیت‌ها را ماندگار می‌کند. شعر، موسیقی، تصویر و هنر تجسمی می‌ماند و البته که فیلم هم به عنوان یک هنر جذاب و نوین خواهد ماند. هر چقدر هم این روایتگری به واقعیت نزدیک‌تر باشد موثرتر و ماندگارتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: باورپذیری زمانی صورت می‌گیرد که بتوان آن را فهمید و همزادپنداری کرد. اگر قرار باشد کاری کرد که برای همیشه در تاریخ بماند؛ باید از جان مایه گذاشت. شهیدبروجردی هم از جان مایه می‌گذاشت و برای همین نامش ماندگار شده است. وقتی قرار باشد این خصوصیات را به تصویر کشید هر چقدر صادقانه‌تر و قابل درک باشد، اثر آن نیز ماندگارتر خواهد بود.

صفارهرندی گفت: امیدوارم محمدحسین لطیفی و حامد عنقا حجت را تمام کنند و اثری فاخر، ماندگار، واقعی و قابل درک از زندگی و منش شهیدبروجردی به عنوان فرمانده بزرگ دوران دفاع مقدس بسازند.

فیلم سینمایی غریب محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به مقطعی از دوران فرماندهی شهیدمحمد بروجردی در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و همچنین دوران دفاع مقدس می‌پردازد. فیلم، شمایلی از احوالات باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی شهیدبروجردی با نگاهی به دوره‌ای کوتاه از زندگی و تلاش او برای ایجاد اتحاد در غرب کشور است.

پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید