کد خبر:7535
پ
۱۴۰۱-۱۸۹۸
پوشش دادگاه با شکایت منافقین

در دادگاه «حمید نوری» چه گذشت

پوشش دادگاه شکایت منافقین علیه شهروند ایرانی  در دادگاه «حمید نوری» چه گذشت دادگاه تجدیدنظر پرونده حمید نوری، تبعه ایرانی دربند زندان‌های سوئد در جریان بوده و قرار است روزهای سوم و پنجم بهمن وکلای او نظرات خود را در دادگاه بیان کنند. به گزارش هوران – دوم دسامبر ۲۰۲۲ (۱۱ آذرماه) دادگاه تجدیدنظر پرونده […]

پوشش دادگاه شکایت منافقین علیه شهروند ایرانی 

در دادگاه «حمید نوری» چه گذشت

دادگاه تجدیدنظر پرونده حمید نوری، تبعه ایرانی دربند زندان‌های سوئد در جریان بوده و قرار است روزهای سوم و پنجم بهمن وکلای او نظرات خود را در دادگاه بیان کنند.

به گزارش هوران – دوم دسامبر ۲۰۲۲ (۱۱ آذرماه) دادگاه تجدیدنظر پرونده حمید نوری، رای خود را نسبت به اعتراض وکلای او درباره عدم صلاحیت دادگاه در رسیدگی به پرونده نوری، اعلام کرد. براساس این رای، صلاحیت دادگاه سوئد برای اعمال صلاحیت جهانی در پرونده حمید نوری تائید شد.

– چند هفته بعد اعلام شد دادگاه تجدیدنظر رسیدگی به پرونده «حمید نوری» از روز ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (چهارشنبه ۲۱ دی) آغاز خواهد شد که دور نخست این دادگاه در ۷ روز و به صورت جلسه‌های علنی برگزار خواهد شد و در نهایت دادگاه با تشکیل جلسه‌ای غیرعلنی، فیلم‌های ضبط‌شده از صحبت‌های شاکی‌ها، متهم و شهود پخش و بررسی خواهد شد.

– «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد روند دادگاه تجدیدنظر اعلام کرد، موضوع آقای نوری از موضوع‌های جدی مورد پیگیری ایران و جزو مطالبات ما از دولت سوئد است؛ سوئد باید حقوق کنسولی ایشان را که به صورت غیرقانونی بازداشت شده، مورد توجه قرار دهد.

– برنامه برگزاری جلسه‌های تجدیدنظر پرونده آقای نوری توسط دادگاه اعلام شد که ۲ نکته مهم در آن وجود دارد؛ نخست آنکه در مرحله تجدیدنظر که آقای نوری تجدیدنظرخواه اصلی است باید بیشترین زمان را برای طرح مطالب خود داشته باشد در حالی که این‌گونه نیست. دوم اینکه در این دور از جلسه‌های دادگاه، حدود ۳۰ ساعت به دادستان و شکات وقت داده‌شد در حالی که به وکلای آقای نوری ۱۲ ساعت. این امر می‌تواند با روند دادرسی منصفانه در تعارض باشد. ضمن آنکه زمان کافی برای ارائه مطالب آقای نوری وجود ندارد.

– برنامه کامل دور جدید بررسی پرونده حمید نوری که توسط دادگاه سوئد اعلام شد به شرح زیر است: (لینک)

۲۱ دی مرور حکم دادگاه، ادعاها و بیانیه عمومی دادستان

۲۲ دی‌ماه – بیانیه عمومی دادستان

۲۳ دی‌ماه – بیانیه عمومی دادستان

۲۸ دی‌ماه – بیانیه عمومی وکلای شاکیان و کنت لوئیس

۲۹ دی‌ماه – بیانیه عمومی وکلای شاکیان و کنت لوئیس

۳ بهمن‌ماه – بیانیه عمومی وکلای آقای نوری

۵ بهمن‌ماه – بیانیه عمومی وکلای آقای نوری

– «مسعود ستایشی» سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به برگزاری ناعادلانه دادگاه حمید نوری به خبرنگار ایرنا گفت: آیا مجموعه‌ای که اقدام به بازداشت کرده و دستور بازداشت داده صلاحیت داشته است؟ در اینجا مستقیم خطاب می‌کنم و می‌گویم آقای دادستان محترم دادگاه سوئد، شما به عنوان یک قاضی قسم خوردید که نسبت به انجام وظایف خود جامع موازین را رعایت کنید. شیوه دادرسی منصفانه و منطبق با قانون نیست. دادرسی وقتی منصفانه نباشد از اساس باطل است و به درد نمی‌خورد.

– چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه دور جدید بررسی پرونده «حمید نوری» در دادگاه سوئد آغاز شد. در ابتدا، حمید نوری دادگاه را ناعادلانه دانست و تصریح کرد تا زمانی که به مشکلاتم رسیدگی نشود در دادگاه شرکت نمی‌کنم. قاضی دادگاه دستور به قطع میکروفن حمید نوری داد اما با این حال او با صدای بلند به صحبت‌هایش ادامه داد و گفت: من دسترسی به چشم پزشک ندارم و به همین دلیل توانایی مطالعه مدارک پرنده را ندارم. سه سال و دو ماه است که در انفرادی هستم؛ قاضی اعلام کرده محدودیت‌هایم به پایان رسیده اما هنوز تماس‌های من قطع است. من برای چنین روزی ثانیه‌شماری کردم که حرفم را به شما بگویم؛ دادگاه فرمایشی را برگزار نکنید.

– یکی از حاضران دادگاه در شبکه اجتماعی اعلام کرد پلیس دادگاه در زمان صبحت‌های حمید نوری حالت تهاجمی به خود گرفته بود.

– دقایقی پس از شروع دادگاه، قاضی حمید نوری را به دلیل اعتراض به ناعادلانه بودن دادگاه اخراج کرد.

– «محسن بزرگی» حقوق‌دان در واکنش به اخراج حمید نوری از دادگاه به خبرنگار ایرنا گفت: سیاسی‌کردن رسیدگی به پرونده حمید نوری سبب رسوایی دادگاه سوئد می‌شود. اینکه قاضی دادگاه با استناد به پیامکی که آقای روحانی رئیس‌جمهوری‌وقت به صورت جمعی برای مردم ایران ارسال کرد و عید نوروز را تبریک گفت، بگوید رئیس‌جمهور کشور به شما پیامک‌داده پس با حاکمیت ارتباط نزدیکی دارید، واقعا مضحک است.

– «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با فرزندان حمید نوری، بر استمرار اهتمام و تلاش‌های مجدانه دستگاه دیپلماسی در حمایت سیاسی و کنسولی از حقوق این شهروند ایرانی تاکید کرد.

– «زهره الهیان» رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره پرونده «حمید نوری» گفت: دادگاه تجدیدنظر آقای نوری برگزار شد که متاسفانه این دادگاه از ابتدا، با اخراج او از دادگاه، بی‌عدالتی و نقض حقوق اساسی شهروند ما را به نمایش گذاشت.

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی افزود، سوئد بداند که از این دادگاه نفعی نخواهد برد و دستاویز اهداف سیاسی منافقین و کشورهایی شده که از آنها حمایت می‌کنند؛ منافقینی که دستشان به خون هزاران ایرانی آغشته‌شده و پرونده سیاه آنها نزد ملت ایران و سایر مردم آزاده جهان باز است. سوئد متضرر اصلی این دادگاه خواهد بود. کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی همه تلاش خود را برای احقاق حق آقای نوری و خانواده‌شان خواهد کرد.

– جلسه‌ها در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۲ و ۲۳ دی‌ماه نیز ادامه داشت که براساس برنامه، به قرائت بیانیه عمومی دادستان اختصاص داشت.

– حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضائیه که آبان‌ماه ۹۸ به سوئد سفر کرده بود، در زمان ورود به فرودگاه استکلهم توسط پلیس این کشور بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد. اتهام او براساس ادعاهای گروهک تروریستی منافقین طراحی شده؛ آنها مدعی‌اند نوری در مقطعی، زندانبان منافقین در ایران بوده است.

این مبنای محکمه سوئدی قرار گرفته و سبب شده اصل برائت و حق آزادی رفت‌وآمد نوری از سوی مقام‌های سوئدی نقض‌شده و این تبعه ایرانی بیش از سه سال است در زندان سوئد با محدودیت‌های زیاد مواجه شده و سوئدی‌ها ابتدایی‌ترین حقوق یک انسان را برای حمید نوری رعایت نکرده‌اند.

پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید