کد خبر:19123
پ
۱۴۰۳-۴۳۱۵۷
«نضال فرحات» پدر موشکی حماس

«نضال فرحات» پدر موشکی حماس که بود؟

«نضال فرحات» پدر موشکی حماس که بود؟ نضال فرحات که خود را «اسب چموش» می‌نامید، نقش مهمی در ساخت و توسعه نخستین موشک گردان‌های شهید عزالدین قسام در سال ۲۰۰۱ داشت. در واقع ساخت نخستین موشک مقاومت به وی منتسب است. محور مقاومت هوران – وی از جمله رزمندگان سرشناس و فرماندهان برجسته گردان‌های «عزالدین […]

«نضال فرحات» پدر موشکی حماس که بود؟

نضال فرحات که خود را «اسب چموش» می‌نامید، نقش مهمی در ساخت و توسعه نخستین موشک گردان‌های شهید عزالدین قسام در سال ۲۰۰۱ داشت. در واقع ساخت نخستین موشک مقاومت به وی منتسب است.

محور مقاومت هوران – وی از جمله رزمندگان سرشناس و فرماندهان برجسته گردان‌های «عزالدین القسام»، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) بود که در کتیبه‌اش او را به «مهندس موشک‌ها» می‌شاختند.

شهید «نضال فرحات» خود را با مقاومت شناخت، به همین دلیل در بسیاری از عملیات‌های گردان‌های القسام مشارکت داشت و بر چندین عملیات شهادت‌طلبانه اشراف و نظارت داشت، اما مهم‌تر از آن سهم بسزایی در توسعه صنایع موشکی و راکتی حماس ایفا کرد.

«نضال فرحات» پدر موشکی حماس

وی روز ۱۶ فوریه ۲۰۰۲ درحالی که بیش از ۳۱ سال نداشت، در جریان آزمایش یک پهپاد ترور شد. این پهپاد که از یکی از واردکنندگان اسلحه در اراضی ۴۸ خریداری و بمبگذاری شده بود.

نضال فرحات کیست
نضال فرحات روز ۸ آوریل ۱۹۷۱ در محله «الشجاعیه» غزه به دنیا آمد. مادرش مبلغ و سیاستمدار معروف فلسطینی «مریم محیسن»(فرحات) معروف به «خنساء فلسطین» و «مادر شهدا»، نماینده حماس در شورای قانونگذاری فلسطینی و پدرش «فتحی فرحات»، سابقا یک نیروی پلیس بود.

وی دارای ۵ برادر و ۴ خواهر بود. نضال همچنین، برادر شهید «محمد فرحات» مجری عملیات شهادت‌طلبانه معروف «عتصمونا» در ساال ۲۰۰۲ و شهید «رواد فرحات» (۲۰۰۵) و شهید آزاده فلسطینی «وسام فرحات» (۲۰۲۳) و اسیر «حسام فرحات» و اسیر «مؤمن فرحات» از نگهبانان شهید شیخ «احمد یاسین» است.

«نضال فرحات» پدر موشکی حماس

پدرش از همان کودکی او و دیگر برادرانش را با خود به مسجد «الاصلاح» محله شجاعیه می‌برد تا در جلسات و دوره‌های آموزشی و دینی و قرآنی مسجد حضور و مشارکت داشته باشد.
او به همراه خانواده‌اش ۴ سال را در لیبی سپری کرد. اما بعد از آن و هم زمان با آغاز انتفاضه اول فلسطینی‌ها در سال ۱۹۸۷ درحالی که بیش از ۱۲ سال نداشت، به همراه خانواده‌اش برای زندگی به نوار غزه مهاجرت کرد.

او در خانواده‌ای بزرگ شد که مهد رزمندگان مقاومت بود و به دلیل اجرای عملیات‌های شهادت‌طلبانه علیه نظامیان اشغالگر صهیونیستی و هدف گرفتن یک مرکز عملیات نظامی صهیونیستی افراد آن همواره تحت پیگرد رژیم صهیونیستی بودند.

فعالیت‌ها و مبارزات نضال بیش از دیگر برادرانش بود، طوری که هیچ وقت نمی‌شد، او را در خانه یافت، او از مادرش طبع لطیف، صراحت بیان و بیزاری از بحث و جدل را به ارث برده بود.
وی با یکی از دختران شیخ خلیل از ساکنین محله شجاعیه ازدواج کرد. حاصل ازدواج او ۴ فرزند دختر و یک پسر بود. نام پسر خود را «عماد» به نام فرمانده شهیدش «عماد عقل» گذاشت تا خیلی زود به «ابو عماد» معروف شود.

«نضال فرحات» پدر موشکی حماس

حضور مبارزاتی
تحصیلات مقدماتی خود را در همان مدارس محله شجاعیه به پایان رساند و برای تحصیلات دانشگاهی وارد دانشگاه اسلامی غزه شد و از همان اولین سال‌های تحصیل در دانشگاه خواستار حضور گسترده‌تر در مقاومت و مشارکت در مبارزات آن شد.
نضال به تشویق مادرش و به همراه برادرانش در انتفاضه اول فلسطینی‌ها در سال ۱۹۸۷ شرکت و طی آن با گروهی از جوانان مبارز فلسطینی آشنا شد. آشنا شدن با آن‌ها و حضور مستمر در مسجد محله شجاعیه باعث شد، به جنبش حماس ملحق شود.

«نضال فرحات» پدر موشکی حماس

فوریه ۱۹۹۳ نضال فرحات به صفوف گردان‌های عزالدین قسام ملحق شد و بر تعدادی از عملیات‌های شهادت طلبانه این گردان‌ها اشراف و نظارت داشت، از جمله این عملیات‌ها، عملیاتی بود که توسط برادرش، شهید «محمد فرحات» تحت عنوان عملیات «عتصمونا» در روز ۱۶ آوریل ۲۰۰۲ در یکی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین انجام شد و در جریان آن ۹ نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند.

یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های نضال فرحات طی حضورش در گردان‌های عزالدین قسام، پناه دادن به نیروهای مقاومت و فراهم کردن زمینه نقل و انتقال امن آن‌ها و تأمین محل اقامت برای آنان بود. وی برای مدتی راننده شهید عماد عقل بود و آشنایی نزدیک او با این شهید از این‌جا شکل گرفت.

وی در اغلب حملات راکتی حماس و شلیک‌ موشک‌های قسام ۱ و ۲ روی شهرک‌های صهیونیست‌نشین مشارکت داشت که مهم‌ترین آن‌ها، شلیک ۵ فروند موشک قسام ۱ علیه شهرک صهیونیست‌نشین «سدیروت» در اکتبر ۲۰۰۱ بود که منجر به زخمی شدن ۴ صهیونیست شد.

در این زمان به دستور شیخ «صلاح شحاده» شرکت در عملیات‌های موشکی علیه شهرک‌های صهیونیست نشین را متوقف کرد و به بخش توسعه صنعت موشکی قسام ملحق شد.

شهید عماد عقل تأثیری بسزایی روی نضال داشت، طوری که در وصیت‌نامه‌اش خواسته بود، در همان مقبره‌ای به خاک سپرده شود که شهید عقل به خاک سپرده شده بود.

شهید عماد عقل از سال ۱۹۹۲ تا نوامبر ۱۹۹۳ در خانه شهید نضال فرحات بسر می‌برد. وی پس از آن‌که توسط بیش از ۲۰۰ نظامی صهیونیست محاصره شد، در همان خانه به شهادت رسید.
مادر نضال فرحات به یاد می‌آورد که چگونه فرزندش بر دستان رزمندگان گردان‌های قسام که تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی را منفجر می‌کردند، بوسه می‌زد.

«نضال فرحات» پدر موشکی حماس

بازداشت و اسارت

نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی بارها نضال فرحات را بازداشت و در زندان‌های «انصار۲»، «کتسبوت» و عسقلان حبس کرده بودند. وی در مجموع ۵ سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی بسربرد. افزون بر آن تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز ۳ بار او را بازداشت کرد تا مانع شلیک‌های موشکی وی علیه شهرک‌های صهیونیستی شود.

ارتش رژیم صهیونیستی پیش از بازداشت وی در سال ۱۹۹۳ به منزلش یورش برده و هرآن‌چه در آن بود، را نابود کردند. وی پس از بازداشت به اتهام عضویت در جنبش حماس، حمل سلاح و پناه دادن به افراد تحت پیگرد به ۳ سال حبس محکوم شده بود.

نخستین موشک مقاومت
نضال فرحات که خود را «اسب چموش» می‌نامید، نقش مهمی در ساخت و توسعه نخستین موشک گردان‌های عزالدین قسام در سال ۲۰۰۱ داشت و ساخت نخستین موشک مقاومت به وی منتسب است.
بعد از آن شهید نضال فرحات با همکاری «تیتو مسعود» موشک قسام ۲ را ساختند. تیتو از جمله همرزمان نزدیک نضال فرحات بود که با وی در بسیاری از عملیات‌های شهادت طلبانه از جمله عملیات‌های موشکی و راکتی علیه مراکز و تأسیسات صهیونیستی مشارکت داشت.

وقتی ساخت نخستین موشک حماس پایان یافت، شهید نضال فرحات به همراه مسعود، آن را نزد شیخ احمد یاسین برد، شیخ احمد یاسین به خاطر این موفقیت به او تبریک گفت. بعد نزد مادرش رفت و سپس آن را برای شیخ صلاح شحاده برد تا او را از ابداع جدیدش مطلع کند.

شهید نضال تجربه ساخت موشک را به کرانه باختری اشغالی برد و از این حیث او نخستین کسی است که موشک‌های قسام را وارد کرانه باختری کرد، پس از آن آموزش‌های متعددی در زمینه ساخت موشک و مواد منفجره و بسته‌های انفجاری به رزمندگان مقاومت در کرانه باختری داد.
شهادت
در روز ۱۶ فوریه ۲۰۰۳ رژیم صهیونیستی نضال فرحات را در خانه‌ای در محله «الزیتون» غزه در حالی‌که در حال آزمایش یک هواپیمای کوچک بدون‌سرنشین کنترل از راه دور بود، به همراه ۵ تن دیگر از رزمندگان مقاومت ترور کرد.

مقاومت حماس این هواپیما را از یکی از فروشندگان سلاح از اراضی ۴۸ اشغالی خریداری کرده بود، درحالی که پیش از آن توسط سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بمبگذاری شده بود. شهادت نضال فرحات باعث نشد، راه او ادامه پیدا نکند، چون کار روی این هواپیما ادامه یافت تا پس از توسعه، پهپاد «ابابیل» القسام باشد.

پیش از شهادت نضال اصرار کرد که خود شخصا هواپیما را براساس راهنمایی‌هایی که از طریق تلفن همراه به وی می‌شد، راه‌اندازی کند و در حالی‌که درحال دریافت راهنمایی‌ها بود، یک پهپاد اسرائیلی در آسمان منطقه به پرواز در آمد تا لحظاتی بعد بمب جاساز شده در بسته هواپیما را از راه دور منفجر کند.

در تشیع پیکر وی بیش از ۵۰ هزار فلسطینی و در رأس آن‌ها رهبران و فرماندهان حماس مانند شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز الرنتیسی و اسماعیل هنیه شرکت داشتند.

همان طور که او در وصیتش درخواست کرده بود، پیکرش در همان مقبره‌ شهدا به خاک سپرده شد، همان‌جا که پیکر برادرش محمد فرحات و دوست و همراهش عماد عقل به خاک سپرده شده بودند.

پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید