کد خبر:11345
پ
۱۴۰۲-۶۸۲۰۳-۱
روایتی از حاج غلامعلی‌صادقلی‌مقدم

امتحان صادق مکتبی برای فرماندهان قدیمی لشکر در عملیات بدر بود.

امتحان صادق مکتبی برای فرماندهان قدیمی لشکر در عملیات بدر بود *نویسنده: غلام‌علی‌نسائی اصل شجاعتی که باید یک فرمانده گردان در میدان جنگ و در عملیات‌های سخت و صعب‌العبور داشته باشد. آنچه خصوصیات فردی و توانمندی صادق مکتبی را نشان داد و بچه‌ها او را شناختند که یک فرمانده بی نظیر است. در «عملیات‌ بدر» […]

امتحان صادق مکتبی برای فرماندهان قدیمی لشکر در عملیات بدر بود

*نویسنده: غلام‌علی‌نسائی

اصل شجاعتی که باید یک فرمانده گردان در میدان جنگ و در عملیات‌های سخت و صعب‌العبور داشته باشد. آنچه خصوصیات فردی و توانمندی صادق مکتبی را نشان داد و بچه‌ها او را شناختند که یک فرمانده بی نظیر است. در «عملیات‌ بدر» بود.

گروه حماسه و مقاومت هوران – روایتی از حاج غلامعلی‌صادقلی‌مقدم- به همراه ده نفر از فرماندهان رده بالای لشکر ۲۵ کربلا از جبهه به گرگان آمدیم تا در جلسه‌ائی که برادر نادری فرمانده سپاه گرگان در خصوص مانور منطقه آق‌فلا تشکیل داده بود.

شرکت کنیم. جلسه شکل گرفت. دستور جلسه این بود. ما توی قرارگاهِ هدایت مانور بنشینیم و از طریق بیسیم. رد و بدل مکالمات فرماندهان شرکت کننده در مانور و ارزیابی کنیم، کدام یک توانمندتر هستند، در هدایت آتش، فرماندهی، خلاقیت فردی، مانور آغاز شد. تا نزدیکی ها صبح یکی از گردان‌ها نیروهایش در یکی از میدان ها مانده بودند. در محاصره فرضی قرار داشتند. با هدایت آتش سردار مکتبی نیروها از میدان مین عبور کردند.

شهیدی که ایام محرم توی نیزارهای هور دسته‌ی سینه‌زنی راه انداخته بود

شهید صادق مکتبی

شبانه روز پای بیسیم نشستیم و نیروها، فرماندهان را زیر نظر داشتیم. مانور که تمام شد. نکات برجسته‌ائی که از چند فرمانده گردان و کلیات مانور برداشت کرده بودم را بردم اهواز خدمت فرماندهی لشکر ۲۵ کربلاـآقامرتضی و عرض کردم یکی دو سه فرمانده گردان، توانمندی خودشان را در آنچه که لشکر می‌خواهد، در این افراد وجود دارد. ولی آن کسی که شجاعت، درایت و فکر مهندسی جنگی به همراه آرامش و قدرت در هدایت آتش بی نظیری را داشته باشد. به نظر من «صادق مکتبی» نیروی بسیار بسیار بی نظیر و منحصر به فردی است. می تواند گردان خط شکن را در سخت‌ترین میادین جنگ هدایت کند.

حاج غلام صادقلی مقدم

حاج غلامعلی‌صادقلی‌مقدم

امتحان صادق مکتبی برای فرماندهان قدیمی لشکر در عملیات بدر بود. اصل شجاعتی که باید یک فرمانده گردان در میدان جنگ و در عملیات‌های سخت و صعب‌العبور داشته باشد. آنچه خصوصیات فردی و توانمندی صادق مکتبی را نشان داد و بچه‌ها او را شناختند که یک فرمانده بی نظیر است. در «عملیات‌ بدر» بود.

صادق مکتبی همیشه کنار فرماندهان تیپ و لشکر، می‌گفت: من یک فرمانده «آفندی‌ام نه پدافندی». سردارمحمدرضا عسکری، یک محور عملیاتی به صادق ماموریت داد، خط پدافندی دشمن را بشکند. نیروهای دشمن را در عمق خاک دشمن عقب براند. صادق خیلی خوشحال شد که یک کار سخت انجام بدهد.

به صادق گفت: برادر مکتبی می‌توانی روز روشن عملیات را انجام بدهی؟

صادق گفت: بله، من کاملا آمادگی دارم.

حدود یکی دو ساعت من و عسگری با ماشین رفتیم قرارگاه، برگشتیم پیش صادق مکتبی. من تعجب کردم. دیدم همه نیروهای گردان را سازماندهی کرده، دسته‌ها و رسته‌ها را مشخص، آماده زدن به خط دشمن است.

یک پرچم بزرگ «یاحسین»، توی دست دارد، با یک قبضه کلاشینکف‌تاشو روی شانه‌‍اش و کلت کمری. پوتین و لباس فرم سپاه. جلوی ستون، توی دشت آماده رفتن به عملیات بود. طبق برنامه‌ریزی بنا بود سردارمکتبی حدود دو کیلومتر دشمن را به عقب براند. تا مهندسی لشکر بتواند، خاکریزهای عملیاتی را بازسازی کند. گردان حمزه سیدالشهدا به فرماندهی صادق مکتبی در روز روشن، ظهر وارد عملیات شد. بیش از پنج کیلومتر در عمق، دشمن را عقب راند.

پانویس: حاج غلامعلی‌صادقلی‌مقدم فرمانده هدایت آتش جنگ و جانشین تسلیحات لشکر ۲۵ کربلا پس از گفتگوی کوتاه ما برای شهید صادق مکتبی، خود بر اثرجراحات ناشی از شیمیائی دهه ۹۰ به شهادت رسید.

منبع
تولید محتوا: پایگاه خبری هوران
پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید