کد خبر:10373
پ
۱۴۰۲-۴۱۳۴۳
خیبر ترسناک‌ترین کابوس صهیونیست‌ها

خیبر؛ تاکتیکی‌ترین موشک بالستیک ایرانی

نگاهی به ویژگی‌های ترسناک‌ترین کابوس صهیونیست‌ها؛ خیبر؛ تاکتیکی‌ترین موشک بالستیک ایرانی/ حمل بیش از یک تن مواد انفجاری توسط سرجنگی «خرمشهر ۴» بررسی سرجنگی این موشک خبر از وجود یک سرجنگی شدیدالانفجار می‌دهد که وزنی معادل یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم و طولی به اندازه ۴ متر دارد. حدود ۵۰۰ کیلوگرم از وزن این سرجنگی […]

نگاهی به ویژگی‌های ترسناک‌ترین کابوس صهیونیست‌ها؛

خیبر؛ تاکتیکی‌ترین موشک بالستیک ایرانی/ حمل بیش از یک تن مواد انفجاری توسط سرجنگی «خرمشهر ۴»

بررسی سرجنگی این موشک خبر از وجود یک سرجنگی شدیدالانفجار می‌دهد که وزنی معادل یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم و طولی به اندازه ۴ متر دارد. حدود ۵۰۰ کیلوگرم از وزن این سرجنگی به سازه، سامانه‌های هدایت کنترل در فاز میانی و سایر زیر سامانه‌ها اختصاص پیدا کرده است.

گروه سیاسی هوران: صبح روز ۴ خرداد موشک جدید بالستیک ایرانی با نام خیبر رونمایی شد. این موشک که نسل جدیدی از موشک‌های خرمشهر است، نام خرمشهر۴ را نیز به خود اختصاص داده و ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به دیگر موشک‌های داخلی دارد.

به گزارش هوران؛ با رونمایی از موشک فوق پیشرفته خیبر، بار دیگر صنعت موشکی جمهوری اسلامی ایران به رخ کشورهای سلطه‌گری کشیده شد که سال‌هاست توهماتی را در ذهن خود پروانده‌اند.

امیر آشتیانی، وزیر دفاع همزمان با رونمایی این موشک بالستیک نقطه‌زن متذکر شد که رونمایی از این سلاح موشکی دو پیام مشخص دارد. نخست، حمایت همه‌جانبه از دوستان و مبارزان علیه نظام سلطه و دوم، عزم ایران در برقراری و حمایت از صلح و آرامش در منطقه است.

اما این موشک نقطه‌زن که اینگونه پیام‌های قاطعی را با رونمایی خود به دشمنان و سلطه‌گران متذکر شده چه ویژگی‌هایی دارد؟

بررسی‌های اولیه از موشک خیبر نشان می‌دهد که برد این موشک ۲ هزار کیلومتر بوده که موجب شده تا جزو موشک‌های بالستیک برد بلند محسوب شود. البته نقطه‌زن بودن این سلاح با در نظر گرفتن طول برد بالایی که دارد این موشک را قدرتمند‌تر از نسخه‌های قدیمی‌تر می‌کند. همچنین ناگفته نماند که تأمین دقت نقطه‌زنی آن در فاز میانی پرواز که بالای جو محسوب می‌شود در سرعت بالای ۱۶ ماخ انجام شده است.

نگاهی به ویژگی‌های سرجنگی موشک خیبر
بررسی سرجنگی این موشک خبر از وجود یک سرجنگی شدیدالانفجار می‌دهد که وزنی معادل یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم و طولی به اندازه ۴ متر دارد. حدود ۵۰۰ کیلوگرم از وزن این سرجنگی به سازه، سامانه‌های هدایت کنترل در فاز میانی و سایر زیر سامانه‌ها اختصاص پیدا کرده است.

هدایت سرجنگی این موشک از طریق موتورهای هدایتی و کنترلی نصب شده در بخش‌ انتهایی آن انجام می‌شود. همچنین سرعت بالای این سرجنگی یکی از ویژگی‌های مهم آن تلقی می‌شود که می‌تواند با سرعتی حدود ۸ ماخ به هدف اصابت کند و موجب ناتوانی دشمن در تشخیص، رهگیری و انهدام آن شود. همچنین طبق اعلام رسمی وزارت دفاع، سرجنگی این سلاح فوق پیشرفته توانایی حمل بیش از یک تن مواد انفجاری را دارد.

تاکتیکی بودن، بارزترین ویژگی این موشک
یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و منحصر به فرد این موشک نسل چهارم، تاکتیکی بودن آن است. این ویژگی موجب شده تا کاربر بتواند با سرعت بالایی این موشک را جابه‌جا کرده و در کمترین زمان ممکن نیز آن را عملیاتی کند. البته مقاومت در برابر جنگ الکترونیک از دیگر مشخصه‌هایی است که این موشک راهبردی به خود اختصاص داده و موجب تمایز آن با نسل‌های گذشته و نمونه‌های مشابه شده است. در واقع موشک خرمشهر۴ اولین نمونه‌ی موشکی است که توانسته این مشخصه را دارا باشد. همچنین این موشک می‌تواند از طریق ویژگی‌هایی نظیر رادارگریزی، از پدافندهای هوایی دشمن نیز به راحتی عبور کند.

نگاهی به موتور و سوخت جدیدترین موشک ایرانی
موتور موشک خیبر که یکی از اجزای مهم این سلاح محسوب می‌شود از پیشرفته‌ترین موتورهای سوخت مایع کشور است که نام «اروند» را به خود اختصاص داده است. از لحاظ عملکردی، این موتور از دو موتور کنترلی جهت هدایت و کنترل موشک استفاده می‌کند. همچنین طراحان محل قرارگیری این موتور را به دلیل تاکتیکی بودن خرمشهر۴، در مخزن سوخت طراحی کرده‌اند که همین امر موجب کاهش طول موشک به حدود ۱۳ متر شده است.

سوخت موتور اروند که بر روی موشک خیبر قرار دارد سوخت «هایپرگولیک» یا «خود مشتعل» است. این نوع سوخت در دسته‌ی سوخت‌های پرانرژی قرار می‌گیرد که بدون نیاز به سوخت راه‌انداز در موتور موشک، مشتعل می‌شود. همین امر موجب شده است تا زمان آماده‌سازی موشک قبل از پرتاب به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. همچنین موتور قدرتمند این موشک با استفاده از چنین سوختی موجب شده تا بلند شدن این موشک از سکو با ضربات ویژه (ایمپالس) بیشتری همراه باشد؛ به‌طوریکه مقدار آن بر روی زمین ۲۸۰ ثانیه و در شرایط خلأ ۳۰۰ ثانیه است.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این موشک ایرانی مدت زمان کوتاه شلیک آن است؛ به‌طوریکه بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مدت زمان لازم برای پرتاب موشک نسل چهار خرمشهر، به دلیل استفاده از سوخت هایپرگولیک و همچنین مواردی نظیر عدم نیاز به تزریق سوخت راه‌انداز، هوا و نشانه‌روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از ۱۲ دقیقه است.

مراحل عملیاتی شدن و شلیک موشک نقطه‌زن خیبر
عملکرد موشک خرمشهر۴ بدین گونه بوده که در ابتدا پس از دریافت فرمان شلیک، موتورهای کنترلی فعال می‌شوند. پس از روشن شدن و پایداری این موتورها، موتور اصلی روشن شده و موشک از سکو جدا می‌شود. پس از برخاستن موشک از روی سکو و طی مدت زمان مشخصی که بر روی رایانه پرواز قابل مشاهده است، موتور اصلی خاموش می‌شود. پس از گذشت چند ثانیه از این موضوع با رسیدن سرعت موشک به سرعت لازم، موتورهای کنترلی نیز خاموش شده و سرجنگی از بدنه موشک جدا می‌شود.

با توجه به اینکه جدا شدن سرجنگی از بدنه موشک می‌تواند موجب بروز اغتشاشاتی شود و چه‌بسا مسیر هدف را دستخوش تغییر کند، فوراً با استفاده از موتورهای هدایتی و کنترلی نصب شده در پشت سرجنگی، عملیات نشانه‌روی به سمت هدف انجام شده و مسیر اصلاح می‌شود. ناگفته نماند که این فرایند در حالتی انجام می‌گیرد که سرجنگی با طول ۴ متر و وزن ۱.۵ تن و همچنین سرعت ۱۶ ماخ در فضای بالای جو به سمت هدف در حال حرکت است.

با نزدیک شدن موشک به محدوده هدف، فرآیند آماده‌سازی ورود به جو که شامل صفر کردن همه‌ی خطاهای مسیر پروازی و تنظیم زاویه حمله است، انجام می‌شود. همچنین برای کاهش اغتشاشات وارده در جو غلیظ و جلوگیری از بروز خطا در هنگام اصابت موشک به هدف، در این مرحله، پایدارسازی چرخشی با استفاده از موتورهای کنترلی انجام می‌شود. با توجه به این موضوع که از این مرحله به بعد سیستم هدایت کنترل غیرفعال می‌شود، ایجاد جنگ الکترونیک هیچ تأثیری در انجام مأموریت سرجنگی نخواهد داشت.

رونمایی جمهوری اسلامی از این سلاح موشکی یک اقدام مقتدرانه تلقی می‌شود که موجب شده تا سلطه‌گران و ستم‌گرانی نظیر رژیم کودک‌کش و تقلبی اسرائیل که فکر جنگ و حمله به ایران را در ذهن‌ پرورانده‌اند، آمال و آرزوهایشان آوار شود؛ چراکه در ازای هر اقدامی، بهای گزافی باید پرداخت کنند.

پایان پیام/هوران

پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید