کد خبر:18005
پ
۱۴۰۳-۴۶۳۸
از جو بایدن تا کامالا هریس

از جو بایدن تا کامالا هریس؛ تلاش برای پیروزی در مقابل ترامپ

از جو بایدن تا کامالا هریس؛ تلاش برای پیروزی در مقابل ترامپ/ آیا کامالا هریس شانس بهتری برای پیروزی به دموکرات‌ها می‌دهد؟ باتوجه‌به ویژگی‌ها کامالا هریس، به نظر می‌رسد که او نسبت به جو بایدن شانس بیشتری برای پیروزی دارد. کامالا هریس سبب شده است که رقابت با ترامپ به‌شدت نزدیک‌تر شود و نتیجه نهایی […]

از جو بایدن تا کامالا هریس؛ تلاش برای پیروزی در مقابل ترامپ/ آیا کامالا هریس شانس بهتری برای پیروزی به دموکرات‌ها می‌دهد؟

باتوجه‌به ویژگی‌ها کامالا هریس، به نظر می‌رسد که او نسبت به جو بایدن شانس بیشتری برای پیروزی دارد. کامالا هریس سبب شده است که رقابت با ترامپ به‌شدت نزدیک‌تر شود و نتیجه نهایی این رقابت نزدیک، در ایالت‌های خاکستری مشخص خواهد شد.

به گزارش هوران – در ساعت ۱۳:۴۶ به‌وقت محلی شرق آمریکا، روز یکشنبه ۲۱ ژوئیه (۳۱ تیر ۱۴۰۳)، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد که از رقابت‌های ریاست‌جمهوری کناره‌گیری می‌کند. تا ساعت ۱۴:۱۳ همان روز، وی پست دیگری منتشر کرد و در آن کامالا هریس را به‌عنوان جایگزین خود و نامزد حزب دموکرات تأیید کرد. این در حالی است که جو بایدن چند روز پیش در بیانیه‌ای انصراف خود را از رقابت انتخاباتی رد کرده بود.

مناظره ۲۷ ژوئن و انصراف بایدن: همه چیز به آن شب برمی‌گردد
پنجشنبه‌شب، ۲۷ ژوئن (هفتم تیرماه)، نخستین مناظره میان جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از حزب دموکرات، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان در آتلانتا برگزار شد. در این مناظره، جو بایدن ۸۱ساله با چالش‌های زیادی مواجه شد. ضعف جسمی، پریشان‌گویی‌ها و لکنت‌زبان بایدن توجه عمومی را به خود جلب کرد. پس از نمایش فاجعه‌بار جو بایدن در مناظره و همچنین وقوع ترور ناموفق دونالد ترامپ که منجر به افزایش محبوبیت وی شد، بایدن با فشارهای زیادی از سوی اعضای حزب دموکرات و حامیان مالی خود برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی مواجه شد. باتوجه‌به این فشارها و نگرانی‌های موجود در مورد سلامت و توانایی وی برای ادامه رقابت‌های انتخاباتی و مقابله با ترامپ، بایدن نهایتاً تسلیم خواسته‌های هم‌حزبی‌ها و حامیان مالی‌اش شد و از رقابت انتخاباتی انصراف داد.

دوران پسا بایدن
پس از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده، از گزینه‌هایی همچون کامالا هریس (معاون رئیس‌جمهور آمریکا)، گاوین نیوسام (فرماندار کالیفرنیا)، گرچن ویتمر (فرماندار میشیگان)، جاش شاپیرو (فرماندار پنسیلوانیا)، و جی بی پریتزکر (فرماندار ایلینوی) به‌عنوان جانشینان احتمالی بایدن نام‌برده می‌شد. بااین‌حال، باتوجه‌به حمایت‌های جو بایدن و بسیاری از رهبران دموکرات از کامالا هریس، به نظر می‌رسد که وی در حال حاضر محتمل‌ترین گزینه برای نامزدی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر باشد. نتایج یک تحقیق که توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام شده است نشان می‌دهد کامالا هریس حمایت کافی نمایندگان دموکرات را برای نامزدی از سوی حزبش برای رقابت در برابر دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه به دست آورده است. بر اساس آمارهای غیررسمی، هریس حمایت بیش از ۲۵۰۰ نماینده را در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها کسب کرده است.

این تعداد رای برای انتخاب او به‌عنوان نماینده رسمی حزب در انتخابات پیش رو کافی خواهد بود، چرا که بسیار بیشتر از حدنصاب ۱۹۷۶ رای حداقلی موردنیاز است. در پی کناره‌گیری جو بایدن از نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، بخش قابل‌توجهی از شخصیت‌های برجسته و رهبران سازمان‌های حزب دموکرات به‌سرعت در پشت سر کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور جمع شده‌اند. در همین حال روز دوشنبه تیم کارزار انتخاباتی او رکورد جدیدی را در دریافت کمک‌های مالی ثبت کرد. در شرایطی که موجودی صندوق انتخاباتی کارزار بایدن-هریس تا پایان ماه ژوئن تقریباً ۹۶ میلیون دلار بود، در ۲۴ ساعت نخست پس از اعلام حمایت بایدن از او ۸۸۸ هزار نفر رقمی معادل ۸۱ میلیون دلار به این موجودی اضافه کردند تا حدنصاب جدیدی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی ریاست‌جمهوری به ثبت برسد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در نظرسنجی از اعضای دموکرات، از آن‌ها پرسیده است، صرف‌نظر از اینکه چه کسی را تمایل داشتید، نامزد شود، از نامزدی کامالا هریس چقدر راضی هستید؟ در حدود ۷۸ درصد گفته‌اند بسیار راضی هستند و ۱۱درصد نیز «تا حدی» راضی بوده‌اند. در حدود ۱۰ درصد نیز گزینه «نمی‌دانم» را انتخاب کرده‌اند. همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا اعتقاد دارند هریس باید از مسیر رقابت با سایر نامزدهای دموکرات، به نامزدی نهایی برسد یا اینکه حزب باید به هریس اکتفا کنند، ۶۱ درصد گفته‌اند که حزب با هریس پیش برود، ۲۰ درصد خواهان رقابت هریس با سایر نامزدها بوده‌اند و ۱۹ درصد نیز از گزینه «نمی‌دانم» استفاده کرده‌اند.

بااین‌حال نامزدی کامالا هریس هنوز به‌صورت رسمی قطعی نیست، چرا که با اینکه احتمالش بسیار کم است؛ ولی از نظر قانونی ممکن است نامزدهای دیگری مطرح شوند و نمایندگان دموکرات همچنان آزادند به نامزد موردنظر خود در کنوانسیون در ماه اوت رای دهند. کنوانسیون ملی دموکرات‌ها قرار است در روزهای ۱۹ تا ۲۲ اوت در شیکاگو برگزار شود، اما این حزب قبل از انصراف بایدن اعلام کرده بود که یک فراخوان مجازی را برای معرفی رسمی نامزد حزب قبل از شروع جلسه‌های حضوری برگزار خواهد کرد. برای واجد شرایط بودن، نامزدها باید امضای الکترونیکی ۳۰۰ نماینده کنوانسیون را داشته باشند.

آیا کامالا هریس شانس بهتری برای پیروزی به دموکرات‌ها می‌دهد؟
یک نظرسنجی از نیویورک‌تایمز که بین ۲۲ تا ۲۴ ژوئیه از ۱۱۴۲ رأی‌دهنده انجام شده، نشان می‌دهد که ترامپ در مقابل هریس با یک امتیاز پیشتاز است، با ۴۸٪ در مقابل ۴۷٪ در میان رأی‌دهندگان محتمل و با ۴۸٪ در مقابل ۴۶٪ در میان رأی‌دهندگان ثبت‌نام شده. این آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد که هریس توانسته است برتری ترامپ بر بایدن را کاهش دهد، کسی که در نظرسنجی‌های اوایل ژوئیه این گروه‌ها، شش امتیاز عقب‌تر از ترامپ بود. طبق نظرسنجی نیویورک‌تایمز در یک رقابت شش‌جانبه با نامزدهای حزب سوم، از جمله رابرت اف. کندی جونیور (۶٪)، هریس و ترامپ در میان رأی‌دهندگان ثبت‌نام شده هر کدام ۴۲٪ حمایت دارند. نظرسنجی نیویورک‌تایمز نشان داد که دموکرات‌ها به مراتب بیشتر از بایدن نسبت به هریس مشتاق هستند، به طوری که نزدیک به ۸۰٪ از رأی‌دهندگان متمایل به دموکرات‌ها اظهار کرده‌اند که می‌خواهند هریس نامزد شود، درحالی‌که تنها ۴۸٪ از دموکرات‌ها سه هفته پیش همین نظر را درباره بایدن داشتند. دو نظرسنجی که از زمان کناره‌گیری بایدن انجام شده، حکایت از پیشتازی هریس دارد: نظرسنجی هفتگی مورنینگ کانسالت در انتخابات ریاست‌جمهوری که بین ۲۲ تا ۲۴ ژوئیه از ۱۱,۲۹۷ رأی‌دهنده ثبت‌نام شده انجام شده، نشان می‌دهد که او با ۴۶٪ حمایت در مقابل ۴۵٪ ترامپ قرار دارد، درحالی‌که در نظرسنجی رویترز/ایپسوس که در دوشنبه و سه‌شنبه انجام شده، او با ۴۴٪ در مقابل ۴۲٪ ترامپ پیشتاز است.

چهار نظرسنجی دیگر نشان می‌دهد ترامپ پیروز شده است: در نظرسنجی آنلاین سی‌ان‌ان/اس‌اس‌آراس که از ۲۲ تا ۲۳ ژوئیه انجام شد، او با سه امتیاز، ۴۹ درصد به ۴۶ درصد از هریس پیشی دارد. در نظرسنجی‌های مورنینگ کانسالت و ان‌پی‌آر/پی‌بی‌اس/مارست، ترامپ به ترتیب با دو و یک امتیاز از هریس پیشی دارد. نظرسنجی اکانومیست/یوگاو نیز که از یکشنبه تا سه‌شنبه انجام شده، ترامپ را با سه امتیاز، ۴۴٪ به ۴۱٪ از هریس پیشتاز نشان می‌دهد. نظرسنجی‌ها به طور مداوم نشان می‌دهند که هریس عملکرد بهتری نسبت به بایدن دارد. نظرسنجی‌های ایپسوس و رویترز که از ۱۵ تا ۱۶ ژوئیه انجام شده‌اند، نشان دادند که هریس و ترامپ هر کدام با ۴۴٪ حمایت برابر هستند. درحالی‌که نظرسنجی‌های قبلی نشان دادند که ترامپ با یک امتیاز پیشتاز است. همچنین، هریس در مقایسه با بایدن، در نظرسنجی‌های مورنینگ کانسالت و سی‌ان‌ان/اس‌اس‌آراس عملکرد بهتری نسبت به ترامپ دارد. در مقایسه با نگرش‌ها نسبت به توانایی ذهنی بایدن، ۵۶٪ از رأی‌دهندگان در نظرسنجی رویترز/ایپسوس بیان کرده‌اند که هریس “ذهنی زیرک و توانایی مقابله با چالش‌ها” دارد، درحالی‌که این میزان برای ترامپ ۴۹٪ و برای بایدن ۲۲٪ بود.

طبق نظرسنجی منتشر شده از کالج امرسون در روز پنج‌شنبه، ترامپ در چهار از پنج ایالت کلیدی با پنج امتیاز یا کمتر، از هریس پیشتاز است و در ایالت ویسکانسین، آن‌ها برابر هستند. هریس در تمامی پنج ایالت-میشیگان، پنسیلوانیا، آریزونا، جورجیا و ویسکانسین-عملکرد بهتری نسبت به بایدن دارد. کامالا هریس که روز دوشنبه ترامپ را تهدید کرده بود که بلد است چگونه تبهکاران را به دام بیندازد، در نظرسنجی‌ها فعلاً از نامزد جمهوری‌خواهان عقب است. ترامپ در سطح ملی با ۱.۶ درصد از هریس پیش است. ترامپ مقبولیت ۴۷.۵ درصدی دارد و عدد هریس در سطح ملی به ۴۵.۹ درصد رسیده است. نکته مهم، اما این است که ترامپ در تمام ایالت‌های خاکستری یا میدان نبرد از هریس پیش است. ایالت‌های میدان نبرد را ایالت‌های رئیس‌جمهور ساز می‌خوانند. دونالد ترامپ در ایالت‌های ویرجینیا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، نوادا، آریزونا و کارولینای شمالی به ترتیب با ۰.۴، ۴.۵، ۲.۱، ۳.۳، ۵.۶، ۵.۸ و ۵.۷ درصد از نامزد دموکرات‌ها جلوتر است.

کامالا هریس به دلیل سن کمتر و انرژی بیشتری که دارد، می‌تواند گزینه‌ای پویاتر و پرانرژی‌تر برای حزب دموکرات باشد. او می‌تواند ارتباط بهتری با جوانان و اقشار مختلف جامعه برقرار کند و تصویر جدید و امیدوارکننده‌ای از رهبری حزب دموکرات به نمایش بگذارد. همچنین هریس به‌عنوان یک زن سیاه‌پوست و آسیایی‌تبار، می‌تواند به‌خوبی نماینده اقلیت‌ها و گروه‌های مختلف در جامعه آمریکا باشد. او توانایی جلب حمایت از گروه‌هایی را دارد که ممکن است احساس کنند در سیاست‌های گذشته نادیده گرفته شده‌اند. هریس به‌عنوان یک چهره جدیدتر در مقایسه با بایدن که بیش از چهار دهه در سیاست فعالیت داشته است، می‌تواند تصویر تازه و متفاوتی از حزب دموکرات ارائه دهد. این تصویر می‌تواند به جذب رأی‌دهندگان جدید و افزایش مشارکت در انتخابات کمک کند. به‌طورکلی، باتوجه‌به ویژگی‌ها و شرایط کامالا هریس، به نظر می‌رسد که او نسبت به جو بایدن شانس بیشتری برای پیروزی در برابر دونالد ترامپ دارد. کامالا هریس سبب شده است که رقابت با ترامپ به‌شدت نزدیک‌تر شود و نتیجه نهایی این رقابت نزدیک، در ایالت‌های خاکستری که نقش تعیین‌کننده‌ای در پیروزی دارند، مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید