کد خبر:10669
پ
۱۴۰۲-۵۱۳۱
رفاقت به سبک شهدا/ قسمت 6

همسران جانباز با روحيه بسيجي و دشمن ‏ستيزي

همسران جانباز با روحيه بسيجي و دشمن ‏ستيزي *محدثه نسائی گروه حماسه و مقاومت هوران: رفعت توحیدی؛ خواهر شهید جانباز شهید جعفر توجیدی؛ قسمت دوم – جنگ که تمام شد، جعفر به زندگی عادی خودش که برگشت باید می‌رفت خودش را مداوا می‌کرد، ترکش‌های زیادی توی بدن داشت و بیخیال آن‌ها شده بود. به درد […]

همسران جانباز با روحيه بسيجي و دشمن ‏ستيزي

*محدثه نسائی

گروه حماسه و مقاومت هوران: رفعت توحیدی؛ خواهر شهید جانباز شهید جعفر توجیدی؛ قسمت دوم – جنگ که تمام شد، جعفر به زندگی عادی خودش که برگشت باید می‌رفت خودش را مداوا می‌کرد، ترکش‌های زیادی توی بدن داشت و بیخیال آن‌ها شده بود. به درد ترکشهای دست و پا و بدن و سرش اجازه نمی‌داد که زندگی‌اش را که در راه خدا سوق داده بود متوقف کند.

همسران جانباز با روحيه بسيجي و دشمن ‏ستيزي

علاقه بسیار زیادی به قران و معانی قرانی داشت، وقتی قرآن می‌خواند صدای خوش قرانش توی فضای زندگی می‌پیچید و به ما اعتماد به نفس می‌داد.

اولین توصیه نماز اول وقت بود، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، در خصوص جهاد به مال توصیه می‌کرد و احادیث و معانی قرآنی می‎گفت: ‏ای مؤمنان! آیا شما را به تجارتی رهنمود سازم که شما را از عذاب بسیار دردناک دوزخ رها سازد؟‏ ‏ و آن این است که به خدا و پیغمبرش ایمان ‌آورید و در راه خدا با اموال و جان‎های خود جهاد ‌کنید.

اگر بدانید این برای شما از هر چیز دیگری بهتر است. این‌طوری شد که تمام خودش را وقف انقلاب کرد. خداوند به مؤمنان خطاب می‌کند و می‌گوید: ای مؤمنان! آیا شما را به تجارت و معامله‌ای رهنمود سازم که شما را از عذاب بسیار دردناک دوزخ رها سازد؟

پس کیست که علاقه‌مند نشود که خدا او را بدین تجارت رهنمود فرماید؟ خداوند دراین آیه مبارک دو جمله را برای این معامله مهم پیشکش می‌کند. این‌که «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ، ‏به خدا و پیغمبرش ایمان ‌آورید» و بعداً «وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ» بعد از جنگ که خودش جانباز شد، به خودش خیلی نمی‎گرفت که جانباز است ولی به جانبازان خیلی اهمیت می‌داد. جانباز همان دلداده و آسيب‏ ديده‌‏اي است كه پرمايه‏ ترين سرمايه خود را به مسلخ عشق برده است تا مُهر محبت و بندگي را بر پيشاني خود زند.

همان كسي كه با دريافت حقيقت وجود خويش به اوج انساني خود رسيده و به ‏دنبال رضايت خدا و بهشت ابدي است. او همان انسان خودباوري است كه كرامت و شجاعت را در جان خود جا داده و جهاد را بهترين ميدان عرضه اخلاص خويش به پروردگار محبوب خود مي ‏داند. جانبازان، شهيدان زنده ‏اي هستند كه خداوند اين فرصت را به آنها داده است سال‏‌هايي از عمر خودشان را همراه با مجاهدت و آزمايش دشوار بگذرانند.

تنها تفاوت جانباز با شهيد اين است كه آخرين رشته ارتباط او با عالم خاك قطع نشده است، براي آن‌كه جانباز بايد بماند و پيام شهيدان را فرياد كند بايد بماند تا كارهاي ناتمامي را به پايان رساند. رسالت جعفر هم برای مقطعی ماندن بود و ساختن آینده انقلاب، هر جانبازی سهم خودش را داشت، جانباز مي‎‏ماند تا آيندگان به ويژه آنان كه ميدان كارزار را نديده ‌اند و حقايق دوران مبارزه را درك نكرده ‏اند، به نشانه ‏ها و حجت‏‌هاي وي بنگرند و پيام شهيدان را دريابند.

به خودش می‌گفتیم شهید زنده، خیلی ناراحت می‎شد و می‌گفت؛ هنوز من نوبتم نشده ولی انشالله غلامرضا منتظر من است و آخر به هم خواهیم رسید. برادرم جعفر جانباز بود و قبل از این‌که به شهادت برسد، جانبازي، مقام والايي است كه خداوند اين افتخار بزرگ را نصيب بعضي از افراد برگزيده خود كرده است. بر اين اساس، مسئوليت و وظايف آنان نيز بزرگ و سنگين است.

اگر آنان ديروز در جبهه‏ هاي نبرد استوار مانده و از امتحان الهي سربلند بيرون آمده ‏اند، امروز نيز در صحنه‏ هاي فرهنگي جامعه حضور دارند و مشعل ارزش‏‌هاي الهي را فروزان نگه داشته‌‏اند.

جانبازان با ايستادگي خود، فرهنگ شهيدان را زنده نگه مي ‌دارند و درس اميد و ايمان و اراده به جامعه مي‏‌دهند. آنان با ارج نهادن به ارزش‏‌هاي ديني و اسلامي و با ترويج فرمان‏‌هاي اصيل اسلامي و عمل به آن‌ها، افراد جامعه را به حفظ ارزش‏‌هاي اسلام تشويق مي‌كنند.

آنان الگوي ارزش‏‌هاي اسلامي و مروّجان معنويت در جامعه به شمار مي ‌آيند. نقش همسر و فرزندانش که بیشتر از ما کنارش بودند، آن‌ها هم در این جهاد سهیم هستند، مخصوصا که همسرش از خانواده شهدا بود و نسبت به جهاد و شهادت و جانبازی درک بالای داشت. یک برادرش غلامرضا صادق زاده شهید شد، یکی هم مفقود، بعد جنگ هم یکی دیگر از برادرانش رفت سوریه، همسرش زینب وار زندگی کرد، اهميت نقش همسران جانباز بر كسي پوشيده نيست.

زيرا آنان به صورت داوطلبانه در رنج‏ هاي زندگي يك جانباز شريك شده‏ اند. آنان از جاذبه ‏هاي زندگي دنيوي گذشتند تا به درخواست يك جانباز لبيك گويند؛ جانبازي كه شايد نتواند كوچك ‏ترين فعاليتي انجام دهد.

شهید جعفر توحیدی و شهید غلامرضا صادق زاده

 شهید غلامرضا صادق زاده – شهید جعفر توحیدی 

اكنون همسران جانباز با حفظ روحيه بسيجي و دشمن ‏ستيزي و با تربيت صحيح فرزندان و حفظ مقام و منزلت جانبازان مي‏ توانند به جايگاه و مقام خود افتخار كنند.

البته اين نام نيك با زحمت و رنج به ‏دست مي‌آيد و تحمل اين همه سختي از سوي خداوند پاداش اخروي بسياري دارد. جعفر در خصوص سخنان رهبری خیلی حساس بودند و با دقت آن‌ها را دنبال می‎کرد خصوصا در خصوص حضرت آقا که خودشان جانبازند و فرموده‎های آقا را به خانواده‌اش می‌گفت که سفارش رهبر به فرزندان جانباز، فرزندان جانباز بايد به خود افتخار كنند.

به خاطر اينكه فرزند كساني هستند كه در جواني سلامت خودشان را براي آرمان‏ هاي بلند الهي و اسلامي فدا كردند.

پدران شما در روزگار سخت و تلخ تهاجم، سينه ‏هاي خود را در برابر دشمن سپر كرده و با ايستادگي و ازخودگذشتگي، از شرف و ناموس اين ملت دفاع كردند.

اكنون شما نيز بايد در حفظ اين شرف و افتخار بزرگ كوشا باشيد و به دشمنان اسلام اجازه ندهيد كه با وسوسه‏ هاي شيطاني خود شما را تحت تأثيرات سوء قرار دهند. شما بايد طوري عمل كنيد كه به فرزند جانباز بودن خود افتخار كنيد.

توصیه می‌کرد قرآن را با فهم بخوانید، نه این‌که از لحن و قرآئت آن لذت ببرید. همیشه توی جیبش یک نوار قرآن داشت توی ماشین می‌گرذاشت و حرکت می‎کرد. کسانی که حافظ قران بودند را خیلی احترام می‎گذاشت.

هربار یکی از همرزمانش که در گوشه و کنار شهید می‎شدند بهم می‎ریخت و می‌رفت توی خودش و با حسرت به عکس‌های شهدا نگاه می‌کرد. انگار داشت انتظار می‌کشید.
می‌گفت: «وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛ و هرگز گمان مبر آن‌ها که در راه خدا کشته شده اند، مردگانند؛ بلکه آنها زندگانی هستند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند». در روایات آمده که شهید، هفت ویژگی اعطایی از جانب خداوند دارد.

اولین قطره خونش، موجب آمرزش گناهانش می گردد؛ سر در دامن حورالعین می نهد؛ به لباس های بهشتی آراسته می گردد؛ معطّر به خوش بوترین عطرها می شود.
جایگاه خود را در بهشت مشاهده می کند؛ اجازة سیر و گردش در تمام بهشت به او داده می شود؛ پرده ها کنار رفته و وجه خدا را نظاره می کند. پیامبر(ص) از شخصی شنید که در دعا می گوید: «اسئلک خیرَ ما تُسئل؛ خدایا! بهترین چیزی که از تو درخواست می شود به من عطا کن» فرمود: «اگر این دعا مستجاب شود، در راه خدا شهید می شود»

همیشه آرزوی شهادت داشت. می‌گفت؛ از جانبازی تا شهادت راهی نیست و فقط باید منتظر بود تا این وصال سر بگیرد، از جانبازی تا شهادت هیچ فاصله‌ای نیست و به تعبیر حضرت امام خمینی رحمه الله جانبازان شهیدان زنده انقلابند.

جانباز همزاد شهادت است. جانباز همان شهیدی است که بقایای پیکرش در عالم خاک جا مانده است. چه بزرگوارند شهدای زنده انقلاب. این نعمت الهی و این حیات بهشتی بر جانبازان عزیز مبارک و جاودانه باد.

خدا جانبازان را در عالم خاک باقی گذاشته است تا باب شهادت بسته نشود. تا روزی که «گروه تفحّص شهدای آن دنیا» این شهیدان جامانده در عالم خاک را بیابند و بر محمل بال ملائک به عرش ببرند. جانبازان این دنیا مفقودان آن دنیایند که روزی پیدا خواهند شد و به یاران شهیدشان خواهند پیوست.

این منتظران وصل هر روز در انتظار فراخوانی از آسمانند تا بال های شکسته خویش را بگشایند و در فضای عالم قدس به پرواز درآیند. این شهیدان زنده مسافران عرشند و اسیران فرش. به عرش…

اين فداكارى و از جان گذشتگى در راه خدا و دين، نهايت رستگارى انسان مؤمن‌است و آنان كه جان خويش را بر سر دين مى‌نهند، هم به كاميابى ابدى در آخرت‌ مى‌رسند و هم شهادتشان سرچشمه الهام و الگوى فداكارى براى ديگران محسوب‌ مى‌شود و این‌گونه نیز شد و برادرم جعفر مصداق آن دل‌باختگان شهید شد.

ادامه دارد…

منبع
تولید محتوا: پایگاه خبری هوران
پایگاه خبری هوران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید