لایحه از بهارستان به پاستور برگشت؛
رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس
نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ را رد کردند.
هوران: ررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ صبح امروز (سه شنبه) با ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
علیرغم اینکه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامهای به حسن روحانی رئیس جمهور از وی دعوت کرده بود که برای دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی امروز مجلس حضور پیدا کرد ولی رئیس جمهور اجابت نکرده است.
بر همین اساس، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به جای رئیس جمهور برای دفاع از بودجه به صحن مجلس آمده است.
مشروح مذاکرات امروز مجلس شورای اسلامی را در زیر میخوانید:
کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با رأی نمایندگان رد شد
نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ را رد کردند.
زنگنه، نماینده مخالف: نباید پای بودجهای را مُهر بزنیم که تورمزا است
محسن زنگنه در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: برای بررسی بودجه باید با معیار صحبت شود نه اینکه صرفاً وارد بحثهای سیاسی شویم.
نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شاخص همپوشانی با اسناد بالادستی، سیاستهای ابلاغی از سوی رهبر انقلاب و برنامه ششم توسعه از جمله مواردی است که در لایحه بودجه پیشنهادی دولت و همچنین اصلاح شده از سوی کمیسیون تلفیق مشاهده نمیشود زیرا چارچوب لایحه پیشنهاد شده تناسبی با اسناد یاد شده ندارد.
وی ادامه داد: نرخ نقدینگی باید دو هزار و ۸۰۰ باشد اما اکنون از ۳ هزار نیز گذشته است؛ باید پاسخ داده شود چه برنامهای برای جلوگیری از نقدینگی داریم و همچنین مسئله بیکاری، اشتغال و … نیز چطور مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
زنگنه افزود: اصلاح ساختاری بودجه نیز از دیگر شاخصهای مهم محسوب میشود؛ در زمانی که مجلس یازدهم توفیق حضور در محضر رهبر انقلاب را داشت، ایشان خواستار اصلاح ساختار بودجه شدند، آیا میتوانیم پای بودجهای را امضا کنیم که بوی اصلاح ساختار نمیدهد. چطور در آینده باید به مردم، دانشگاهیان و متخصصان در خصوص ساختار بودجه پاسخ دهیم.
این نماینده مردم در مجلس یازهم تصریح کرد: بدون شک نباید در مورد لایحه بودجه احساسی رفتار کنیم؛ البته کمیسیون تلفیق زحمت زیادی برای اصلاح لایحه پیشنهادی کشیده است اما بنیان بودجه ارائه شده مشکل دارد.
نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شاخص شفافسازی نیز از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه باید مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان مثال در تبصره ۱۴ به دولت اجازه داده شده اگر منابعاش تأمین نشد میتواند برای پرداخت یارانه نقدی به دلخواه هر چه میخواهد اوراق مالی چاپ کند که این امر مصداق عدم شفافیت است.
وی ادامه داد: عدالت در توزیع منابع نیز در لایحه پیشنهادی رعایت نشده است؛ طی ۷ سال گذشته همواره از دولت خواسته شد یارانه دهکهای بالا را حذف کند اما اکنون یارانه دهکهای بالا از ۴۵ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان افزایش داده شده است.
زنگنه افزود: به نظر میرسد اکنون زمان آن رسیده که رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ دهد آیا متعهد میشود لایحه بودجه اصلاح شده در کمیسیون تلفیق را به درستی اجرا کند؟
این نماینده مردم در مجلس یازهم تصریح کرد: بدون شک ابعاد اقتصاد سیاسی بودجه دارای اهمیت است؛ در واقع اکنون با دولتی طرف هستیم که طرحهای معیشتی و قیر را اجرا نکرده است بنابراین اگر اصلاحات صورت گرفته از سوی کمیسیون تلفیق نیز تصویب شود، چه کسی قرار است آن را اجرا کند زیرا دولت با صراحت اعلام کرده این کار را انجام نمیدهد و در این راستا عزمی هم ندارد.
نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به عنوان مثال دولت چطور میتواند ۲۵ هزار میلیارد به درآمدهای ارزش افزوده اضافه کند. آیا دولت میتواند ۱۷ هزار میلیارد از محل ورود خودرو از مناطق آزاد به کشور را تأمین کند.
وی ادامه داد: متأسفانه منابع را چاق کردهایم به امید این دولت و دولت نیز نمیتواند منابع را تأمین کند بنابراین مجلس انقلابی نباید امضایش پای بودجهای باشد که اصلاح ساختار ندارد، منابعاش پایدار نیست و نهایتاً تورمزا است.
زنگنه افزود: امروز تحمل شرایط از سوی مردم به ۱۰ رسیده است لذا تورم دو درصدی هم میتواند آنها را غرق کند؛ نباید پای بودجهای را مهر بزنیم که تورمزا است.
این نماینده مردم در مجلس یازهم تصریح کرد: اکنون دو حالت در مواجهه با بودجه وجود دارد، ابتدا باید اصلاحات انجام شده از سوی کمیسیون تلفیق تصویب میشود اما دولت آنها را اجرا نمیکند یا اینکه دولت هر آنچه میخواهد اجرا میکند که آن وقت فقط امضای مجلس انقلابی پای این بودجه مانده است.
آزادی خواه نماینده موافق: آنچه قرار است امروز رأی دهیم خروجی کمیسیون تلفیق است، نه دولت
احد آزادی خواه در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: اگر چه من و بسیاری از همکاران مخالف لایحه بودجه هستیم اما موافقت امروز ما در راستای موافقت با خروجی کمیسیون تلفیق بودجه است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه، افزود: حدود ۱۰۰ نفر با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهادههای دامی توانستند قیمت مرغ را تا ۳۵ هزار تومان بالا برند، حال مردم من از شمال سوال می پرسم نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب شما رفت یا وارد کننده؟ این در حالی است که در گزارش تلفیق سالهای گذشته دیوان محاسبات انحراف از بودجه را به سمع و نظر شما رسانده است.
وی ادامه داد: ۵.۵ میلیارد دلار در این قانون در اختیار مجلس است که بهتر است به جای آنکه وارد کننده از آن سوءاستفاده کند آن را در اختیار سرپرست خانواده قرار دهیم.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: چطور میتوان این لایحه را به دولت بازگرداند تا آنها آن را اصلاح کنند اگر دولت بخواهد این لایحه را اصلاح کند به یقین اتفاق جدیدی نخواهد افتاد اما اگر مجلس با کلیات موافقت کند اصلاحات را انجام خواهیم داد، همچنین مجلس میتواند در طول یک سال آینده به بودجه اصلاحیه بزند.
وی با بیان اینکه سه دوازدهم کردن بودجه نیز به معنای تعطیلی تمامی پروژههای عمرانی کشور است، گفت: این در حالی است که ما برای بهسازی روستاها، آسفالت معابر، تجهیز درمانگاهها و مدارس به مردم قولهای بسیار داده ایم و سه دوازدهم یعنی پرداخت حقوق و مزایا.
آزادی خواه در ادامه توضیح داد: در حالی که دولت بعد در این شرایط باید مردادماه لایحه بیاورد که چهار ماه بعد یعنی آذرماه باید لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تنظیم و تقدیم مجلس کند لذا این امر شدنی نیست.
وی یادآور شد: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رقم اعتبار پنهان توسط کمیسیون تلفیق در بودجه آشکار شده و ۳۲ هزار میلیارد تومان در تبصره ۱۸ به بخش تولید اختصاص پیدا کرده، همچنین ۲۰ هزار میلیارد تومان به محرومین داده شده است و ۱۲ هزار میلیاد تومان برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شده است لذا اگر بخواهیم کلیات را رد کنیم تمامی این اتفاقات کن لم یکن خواهد شد.
وی با بیان اینکه آنچه قرار است امروز به آن رأی دهیم خروجی کمیسیون تلفیق است نه خروجی دولت، گفت: وابستگی دولت به نفت در تلفیق بودجه ۴۰ درصد طبق نظر رهبری کاهش پیدا کرده است لذا من شک ندارم اگر کلیات این بودجه رأی بیاورد مقدمه خوبی برای بستن یک بودجه خوب برای سال ۱۴۰۱ خواهد شد.
میرتاج الدینی، نماینده موافق: دغدغههای مخالفان کلیات لایحه بودجه ارزشمند است
سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بیان اینکه در ادوار گذشته مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه تنها در مورد مسائل کلان بحث می شده است، برای اولین بار در این مجلس در خصوص لایحه کنکاش شده، گفت: ما به راحتی نمیتوانیم کلیات لایحه بودجه را رد کنیم چرا که دولت بیش از ۶ ماه روی آن کار کرده و مجلس نیز به مدت دو ماه در کمیسیونهای تخصصی و تلفیق به طور شبانه روزی این لایحه را بررسی کرده است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه سند مالی یک سال بوده که کشور را نمیتوان بدون آن اداره کرد ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که تصویب بودجه یک دوازدهم یا سه دوازدهم برای شرایطی است که یا زمان کافی برای بررسی آن نداشته باشیم و یا وضعیت بحرانی ایجاد شده باشد بنابراین با رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ پیام منفی به جامعه داده میشود.
وی افزود: ثبات اقتصادی که از آب حیات واجب تر است با رد کلیات بودجه وضعیت بدتری پیدا نمیکند بنابراین لازم است ما در این زمینه منابع کلان را در نظر بگیریم.
میرتاج الدینی با یادآوری سوابق خود در دولت و مجلس برای بررسی لوایح بودجه بیان کرد: با صراحت اعلام میکنم اگر چندین بار نیز این لایحه را به کمیسیون تلفیق یا سایر کمیسیونهای تخصصی برگردانید حاصل غیر از این نخواهد بود چرا که با محدودیت منابع مواجه هستیم و ساختار بودجه نیز اصلاح نشده است.
وی با بیان اینکه دغدغههای مخالفان کلیات لایحه بودجه ارزشمند بوده و به آنها احترام میگذارد، خاطرنشان کرد: اگر ما مباحث پیرامون بررسی کلیات لایحه بودجه را سبک و سنگین کنیم به این مهم می رسیم که اگر آن را تصویب کنیم دست مجلس باز میشود اما با رد آن جامعه را به سمت بحران می بریم بنابراین میتوانیم در زمان بررسی جزئیات ایرادات را رفع کند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، با استناد به مباحث مطرح شده در جلسه امروز صبح شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی پیرامون دغدغههای موجود در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار کرد: مباحث مطرح شده نشان داد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث مخالفت تعدادی از نمایندگان با کلیات لایحه بودجه شده است و این در حالی است که در این مورد در کمیسیون تلفیق تصمیم گیری شده است از سوی دیگر ما میتوانیم در این مورد در زمان بررسی جزئیات در صحن تصمیم گیری کنیم.
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با یادآوری مصوبات خوب کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، تاکید کرد: ایجاد شفافیت، برقراری نظم مالی، تعیین تکلیف نرخ ارز و درآمد حاصل از آن، تقویت اعتبارات تخصیص یافته به محرومیت زدایی، حمایت از اشتغال زایی و تولید کمااینکه اعتبارات این بخش در کمیسیون تلفیق ۳ برابر شده، سود یارانه به ۳۲ هزار میلیارد افزایش پیدا کرده، همچنین تعیین ردیفهایی برای ارتقا حوزههای آموزش و فرهنگ، بهبود معیشت مردم، حمایت از اقشار محروم، همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری، کشوری و تأمین اجتماعی، کاهش وابستگی بودجه به نفت و حمایت از افراد فاقد بیمه از مهمترین اقداماتی است که توسط اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ صورت گرفته است.
پورابراهیمی، نماینده مخالف: دولت لایحه را اصلاح نکند، بودجه را چنددوازدهمی خواهیم کرد
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: در ابتدا باید گفت چرا ما اساساً در حوزه لایحه بودجه این حساسیتها را داریم و گزارش تلفیق بودجه برای ما مهم است، شاید بخواهیم دو موضوع اساسی را در نظام اقتصادی کشور مورد نظر قرار دهیم که چه دلایلی باعث شده این وضعیت در حوزه اشتغال، بیکاری، تورم و موضوعات مختلف دیگر ایجاد شود. یکی از محورهای مهمی که در این متغییرها تأثیرگذار بوده است، موضوع بحث بودجه در طی سالهای گذشته است، موضوع اصلاح ساختار بودجه برای حذف ناترازی و عدم رسیدن به کسری موضوع بحث بودجه یکی از بحثهای مهمی بوده که در دستور کار مجلس بوده است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم ادامه داد: شما را ارجاع میدهم به موضوعاتی که سالها قبل در همین مجلس پیگیری شد. به یاد دارم در سال ۹۷ زمانی که لایحه قرار بود در ۱۵ آذرماه ارائه شود، در تاریخ مقرر ارائه نشد، به این دلیل که حضرت آقا نامهای را نوشتند. در گزارش لایحه بودجه سال ۹۸ که قرار بود سال ۹۷ تقدیم مجلس شود، مطرح فرمودند این بوده انطباقی با شرایط جنگ اقتصادی ندارد و باید اصلاح ساختار در آن عملیاتی شود، لذا دستور اصلاح ساختار به چند سال قبل بازمی گردد. البته قبل از این هم رهبر معظم انقلاب بارها این موضوع را تاکید فرمودند.
وی بیان کرد: ما نیز در مجلس دهم زمانی که این موضوع مطرح شد، از دولت خواستیم گزارش اصلاح ساختار را بیاورد. وضعیتی که ما در بحث منابع و مصارف به صورت متداول داشتیم و عدم اتکا به درآمدهای پایدار دولت اصلی ترین مشکلات ما بوده که در حوزه بودجه داشتیم. در آن سال دولت ۴ ماه فرصت خواست اما بعد متوجه شدیم از فروردین سال ۹۸ فرصت خواسته شده است. ۴ ماه نیز از فروردین سال ۹۸ نیز گذشت، گزارشهای تخصصی نیز در صحن علنی درخصوص اصلاح ساختار بودجه مطرح شد، اما هیچ حکمی در حوزه بودجه سال ۹۸ عملیاتی نشد.
پورابراهیمی ادامه داد: اقدام دولت؛ ۱- برداشت ۴۵۰ میلیون دلار از مانده حساب ذخیره ارزی از سنوات گذشته، ۲- برداشت مانده ۱۲ درصد فریز شده صندوق توسعه ملی از سال قبل، ۳- برداشت از منابع به روش استقراض چه اوراق و چه برداشت از بانک مرکزی؛ و در ادامه میخواهم بگویم مجموع اصلاح اینها کدام یک با اصلاح ساختار همخوانی دارد. امسال که مقام معظم رهبری پس از ارائه لایحه بودجه نامهای را نوشتند، این بابی شد که اصلاح را انجام دهیم.
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: همکاران و اعضای کمیسیون تلفیق، آن چیزی که ما امروز نگران آنیم، کسری تراز عملیاتی است که اگر به روش درآمد پایدار آن را نبینیم، سال آینده از محل پول پرقدرت و افزایش حجم نقدینگی، آثار تورم آن در اقتصاد کشور به جای کمک به مردم هزینه ایجاد خواهد کرد. ما ۱۰۰ واحد برای مردم منابع افزایش داده ایم، اما ۱۵۰ واحد به واسطه تورم از آنها پس میگیریم. تورم یعنی عدم تخصیص منابع و برداشتن منابع از جیب مردم.
پورابراهیمی تصریح کرد: ما چند محور اساسی داشتیم؛ اول تحولات در ساختار نظام مالیاتی که آقای زارع توضیحاتی درباره آن ارائه کردند. اعتقاد ما این است که حکم اساسی در بودجه، ایجاد منابع پایدار درآمدی ناشی از مالیات است، نه اینکه مالیات را افزایش دهیم برای کارگران و کارمندان و حتی کار خیلی خوبی که در کمیسیون تلفیق انجام شده، ۵ واحد درصد مالیات بر عملکرد بنگاههای اقتصادی نیز کاهش پیدا کرده، اما صحبت ما این است که حجم فرار مالیاتی به واسطه عدم اجرای طرح نظام جامع مالیاتی امروز اصلی ترین بحث ماست، اما حکم آن در کمیسیون تلفیق کجاست؟
وی افزود: موضوع مولدسازی داراییهای دولت، یکی از محورهای مهم اصلاح ساختار بوده است، لذا امروز برای آن باید حکم بیاوریم و با توصیه کار پیش نمیرود. موضوع بودجه شرکتهای دولتی بارها در همین مجلس مورد بحث قرار گرفته است، حجم بودجه شرکتهای دولتی ۲.۵ برابر بودجه عمومی کشور است و سوال من اینجاست حکمی که در ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق بابت لحاظ کردن صرفه جویی در هزینههای آنها محاسبه کردیم، اگر معادل ۱۰ درصد در بودجه حوزه بانکهای دولتی صرفه جویی شود، معادل حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان منابع به بودجه عمومی کشور اضافه میشود، اما باید پرسید این احکام کجاست.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: دوستان زحمت کشیدند ارز ترجیحی را حذف کردند که ما ۱۰۰ درصد با آن موافقیم، چرا که ارز ترجیحی جز ایجاد فساد و رانت چیز دیگری به همراه ندارد، اما قرار ما این نبود به جای جایگزینی نرخ ارز ترجیحی، آن را تبدیل کنیم به منابعی تحت عنوان یارانه و به ۹۷ درصد از جامعه پرداخت شود. دهکهای پردرآمد کجا باید مبنا قرار میگرفتند که در اینجا از یارانه سهم نگیرند. قرارمان این بود که مابه التفاوت را برای کالاهای اساسی اختصاص داده و برای مردم دغدغه ایجاد نکنند. البته دولت نیز نامه زده و مطرح کرده که نگران هستیم. باید به جهانگیری بگویم که نگرانی شما در رابطه با این موضوع که به خاطر آن خدمت حضرت آقا نامه زدید را در اصلاح ساختار ببینید. کدام احکام را شما براساس دستور مقام معظم رهبری اجرایی کردید؟
پورابراهیمی با بیان اینکه دستور مؤکد مقام معظم رهبری اصلاح ساختار بودجه بود، اظهار کرد: سوال من این است که دولت چرا لایحهای را به مجلس ارائه داده که اساساً از جنس اصلاح ساختار لایحه بودجه نیست؟ مگر میشود با این رویکرد تصمیم گرفت. لذا اگر بخواهیم ناترازی را با این وضعیت در کشور را مدیریت کنیم، باید نگران آثار تورمی آن نیز بود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم ادامه داد: مردم به ما میگویند شما یارانه ما را چند برابر نکنید، بلکه قدرت خرید ما را افزایش داده و به زمان دلار ۳ هزار تومانی برسانید. باید ارزش پول ملی را تقویت کرد چرا که این تنها راه کمک به مردم است، گرچه معتقدم در کوتاه مدت و شرایط اضطرار باید کمکهایی کرد، اما اگر قرار باشد این تصمیم جزو تصمیمهای میان مدت و بلندمدت مجلس باشد، قطعاً یکی از اشتباهات راهبردی در نظام اقتصادی کشور است، لذا خواهشمندم اجازه دهید، با توجه به این اشکالات اساسی که مطرح شد، کلیات را کنار بگذاریم و وارد بخشی شویم که دولت اصلاحاتی بر لایحه انجام دهند و اگر این اتفاق نیفتد، آن را چند دوازدهمی خواهیم کرد.
ایزدخواه، نماینده مخالف: نتیجه اجرای بودجه ۱۴۰۰ بروز بحران ارز است
روح الله ایزدخواه در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس در مخالفت با کلیات لایحه، گفت: من وارد مباحثات عدد و رقم نمیشوم. من میخواهم به بحث اقتصاد سیاسی اشاره کنم. اقداماتی از جنس آزادسازی قیمتها، قطع یارانهها، کاهش هزینههای دولت، افزایش نرخ سود، فروش اموال دولتی در یک نسخهای به نام شوک درمانی از طرف صندوق بین المللی پول آمده است.
وی افزود: آنها این را سالهاست که برای کشورهایی مثل ما دیدهاند و قبل از اینکه ما دست به اصلاحات ساختاری و نهادی بزنیم، داریم نسخه شوکدرمانی صندوق بین المللی پول را پیاده میکنیم که منجر به بیکاری شدید، فساد گسترده و افزایش شکاف طبقاتی میشود.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: من باید از بانک مرکزی هم بپرسم که ظاهراً اتاقی در این بانک به نماینده صندوق بین المللی پول اختصاص دادید. اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است. تا شما بانکهای خصوصی سرکش را کنترل نکنید، یارانه را افزایش دهید، خُب این کار مردم را فقیرتر میکند.
ایزدخواه گفت: سیاست تحریم امروز متمرکز بر نرخ ارز است. در کتاب هنر تحریم میگوید که ما میخواستیم تحریمهای جدید اعمال کنیم اما دیدیم که دولت میخواهد کارهایی روی ارز انجام دهد و ما دست نگه داشتیم. نباید در ۱۴۰۰ وارد این بحرانها شویم. اغتشاشات سال ۷۲ دقیقاً از افزایش نرخ ارز شروع شد و ظرف چند ماه از ۲۵۰ به ۷۵۰ تومان رسید و تورم نزدیک به ۵۰ درصد را به ملت تحریم کرد.
وی اظهار داشت: از بودجه ۹۸ بحران بنزین درآمد، از بودجه ۹۹ بحران بورس درآمد و میخواهند از بودجه ۱۴۰۰ بحران ارز را ایجاد کنند. میخواهند نقطه بدون بازگشت برای انقلاب درست کنند که حتی دولت انقلابی هم نتواند کاری بکند.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: علم اقتصاد یک علم رفتاری است. اعضای کمیسیون تلفیق بدانند که اصلاحات روی کاغذ در جامعه طور دیگری رقم میخورد. ما باید قدرت پول ملی را حفظ بکنیم. اینکه بگوییم حجمحذف رانت را از اصلاح ارز شروع کنیم، این آدرس غلط است. من اطلاعات کامل و دقیق و محرمانهای دارم که این قصه به سرانجام نخواهد رسید. البته وضع ارز ۴۲۰۰ تومانی یک سیاست غلط بود.
ایزدخواه افزود: برخی میگویند ما ارز ترجیحی گوشت گوسفند را برداشتیم و قیمت گوشت ۳۰ درصد کم شد مگر گوشت گوسفند مثل مرغ ۹۰ درصد وابسته به نهاد هاست؟
نماینده مردم تهران درمجلس تاکید کرد: اگر اصلاحات تلفیق را هم قبول کنیم ما در شرایطی هستیم که یک دولت ناکارآمد، مسئولیت ناپذیر و تکنوکرات بر سر کار است و شما سیاستهای پولی و مالی را وقتی میتوانید اعمال کنید که یک دولت مقتدر بر سر کار باشد نه یک دولتی که هنوز بودجه تصویب نشده میگویند ما اجرا نمیکنیم. سر یارانههای معیشتی دیدید که دولت چه ناز و کرشمهای درآوردند. دولت جای جلاد و شهید را عوض خواهند کرد.
متفکرآزاد: رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی باید پاسخگوی مجلس باشد
روح الله متفکر آزاد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی گفت: وظیفه مجلس آن است که دولت را در مقام پاسخگویی قرار دهد و متأسفانه ما شاهدیم که در لایحه تقدیمی دولت به مجلس سقف اوراق رعایت نشده، وابستگی بودجه به نفت افزایش یافته و عدم اصلاح ساختار بودجه دیده میشود و همچنین این بودجه تورم زا است.
وی بیان کرد: کمیسیون تلفیق بودجه این موارد را اصلاح کرده است و بر اساس قانون اساسی باید رئیس جمهور پاسخگوی مجلس باشد اما وی میگوید بودجهای را که مجلس تصویب کرده عملیاتی نمیکنیم و خروجی بودجه را نمیپذیریم.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سوال بنده آن است که آیا مجلس باید هزینه این بودجه سر تا پا اشتباه را بپذیرد؟ دولت میگوید اصلاحات مجلس در بودجه باعث تورم شده است که این گونه نبوده و ما باید به شأنیت مجلس توجه کنیم.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: این روزها شاهد تورم شدید به ویژه در قیمت تخم مرغ، مرغ و همچنین اجاره مسکن هستیم و با این بودجهای که دولت به مجلس ارائه کرده است، عملاً ما باید پاسخگوی آن باشیم، چرا که دولت گفته است که بودجه اصلاح شده مجلس را نمیپذیرد.
آصفری، نماینده موافق: مخالفت با کلیات لایحه بودجه اختیار را از مجلس میگیرد
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: دغدغههایی که همکاران در مخالفت با لایحه بودجه بدان اشاره کردند صحیح است اما واقعیت امر این است که اگر نگاهی به لایحه دولت بیاندازیم میبینیم که کمیسیون تلفیق بعد از تلاشهای شبانه روزی چه تغییراتی در آن اعمال کرده است.
وی افزود: لایحه بودجه دولت بیشتر از اینکه اجرایی و عملیاتی باشد سیاسی بود و این موضوع را در تراز بودجه به عینه دیدیم کما اینکه عدم برابری هزینهها و درآمدها بیانگر این مهم است.
نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه شرایط کشور بسیار حساس بوده و باید زودتر بودجه عملیاتی جهت کاهش فشار اقتصادی بر مردم تصویب شود، تصریح کرد: این اولین اقدام مجلس یازدهم است و اگر از آن موفق بیرون آییم باعث امیدواری مردم در آینده نسبت به مجلس میشود.
آصفری خاطرنشان کرد: بودجه سه دوازدهم که برخی همکاران آن را مطرح کرده اند در مجلس قبل انجام شد اما تجربه خوبی نبود ضمن اینکه باید به این مهم توجه شود با این اقدام اختیار را از خودمان گرفته و به سران قوا میدهیم بنابراین بهتر است ایرادات بودجه را در بررسی بندها و تبصرهها رفع کنیم.
وی در تشریح تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق در اصلاح لایحه بودجه، افزود: یکی از اقدامات مهم کمیسیون تلفیق انضباط مالی شرکتها بود و این در حالی است که در بودجههای گذشته این موضوع در خصوص دخل و خرج شرکتها مشخص نبود بنابراین این کمیسیون از این طریق مانع از سوءاستفاده رانت خواران شد.
آصفری یادآور شد: کمیسیون تلفیق برای تولید و اشتغال ۳۲ هزار میلیارد تومان تعیین کرد آن هم در شرایطی که اکثر کارخانجات و تولیدیها به دریافت تسهیلات نیازمند بوده همچنین با لشکری از بیکاران در کشور مواجه هستیم بنابراین اگر این میزان اعتبار تعیین نشود با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
وی تاکید کرد: ما در خصوص محرومان شرمسار هستیم چرا که بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی هنوز شاهد محرومیت در کشور هستیم به همین دلیل کمیسیون تلفیق ۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی تخصیص داد همچنین برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد.
نماینده مردم اراک بیان کرد: در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی که دغدغه بسیاری از همکاران است در تبصره ۱۶ مبلغ ۱۰۶ هزار میلیارد تومان برای جایگزینی این ارز تعیین شد، همچنین ۲.۵ میلیارد دلار به عنوان ارز دارو تخصیص داده شد ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود امروز شاهد قاچاق دارو به کشورهای همسایه هستیم بنابراین باید در این حوزه یک انضباط مالی ایجاد شود.
آصفری افزود: در کمیسیون تلفیق اعتبارات قابل توجهی برای قیمت تضمینی محصولات کشاورزی تخصیص داده شد که از این طریق از تولیدکنندگان داخلی حمایت میشود، از سوی دیگر تاکید شد که باید مالیات بیشتری از افرادی که درآمد بالاتری دارند دریافت شود و در این زمینه نباید فردی که ماهانه ۴۰ میلیون تومان دریافتی دارد مالیاتی برابر با کارگران بپردازد به همین دلیل پرداخت مالیات را پلکانی کردیم.
نماینده مردم اراک در مجلس گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم کمیسیون تلفیق کاهش پایه حقوق مدیران ارشد بود که از ۲۱ برابر به ۱۵ برابر کاهش پیدا کرد همچنین ردیفی برای افزایش یارانهها تخصیص داده شد چرا که بعد از گذشت ۱۰ سال و با وجود افزایش نرخ حاملهای انرژی اما هنوز قیمت یارانه افزایش داده نشده است.
سلیمی: روحانی باید درباه پول پاشیهای دولت به مجلس توضیح دهد
حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی گفت: رئیس جمهور از قانون استنکاف کرده است چرا که براساس قانون باید در جلسه علنی امروز و برای بررسی کلیات لایحه بودجه در مجلس حضور مییافت.
وی بیان کرد: رئیس جمهور مدام دم از قانون میزند و میگوید که قانون را اجرا میکند و امیدواریم به این اصول قانون اساسی هم توجه کند و بداند که تذکرات ما به وی براساس قانون است.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس جمهور باید در مجلس حاضر میشد و توضیح میداد که با مابه التفاوت نرخ ارز چه کرده است، ارز ۴۲۰۰ تومانی را به چه کسانی داده است، درباره پول پاشی هایی که انجام داده و به ویژه برای ساخت یک دانشگاه هزینه شده، توضیح دهد و بگوید چرا یارانه به برخی از مردم داده میشود و به برخی از افراد داده نشده است.
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس قانون اساسی ما باید کل بودجه را بررسی کنیم و بودجه تبعیض بردار نیست و لازم بود که همه ردیفها و جداول به موقع در سامانه نمایندگان قرار میگرفت اما الان این گونه نیست.
محمد باقر قالیباف در پاسخ به این تذکر گفت: بخشی از جداول در بودجه آمده است و مابقی براساس زمان بندی در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت.
پورابراهیمی خطاب به دلخوش: زحمات اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را بدون اطلاع زیر سوال نبرید
در ادامه جلسه محمدرضا پورابراهیمی طی اخطار قانون اساسی در پاسخ به نماینده مردم صومعه سرا گفت: از زحمات آقای دلخوش در کمیسیون تلفیق تشکر میکنم. وی پس از آنکه این مباحث را درباره بنده مطرح کرد به سمت بنده آمد و عذرخواهی کرد.
وی بیان کرد: دلخوش گفت که کمیسیون اقتصادی مجلس چه اقدامی انجام داده که بنده باید بگویم زمانی که اطلاعات کافی ندارید، نباید کارهای ما را زیر سوال ببرید.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در مجلس دهم کلیات مالیات بر عایدی سرمایه و بحث سی جی تی را تصویب کردیم اما دولت با آن مخالفت کرد اما ما در مجلس یازدهم هم این موضوع را به طور ویژه و در کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و تصویب کردیم.
وی گفت: انتظار ما آن بود که این موضوع در لایحه بودجه مورد توجه قرار گیرد اما این گونه نبود. همچنین کمیسیون اقتصادی مجلس مصوبهای درباره سامانه مؤدیان پایانههای فروشگاهی داشت که با توجه به اینکه حجم زیادی فرار مالیاتی در کشور وجود دارد این مصوبه تا حدی به حل این مشکل کمک میکند.
وی خطاب به دلخوش گفت: بالاخره شما عضو کمیسیون تلفیق بودجه بودید و باید هم از آن دفاع کنید اما بدون اطلاع، زحمات اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را زیر سوال نبرید.
دلخوش، نماینده موافق: تغییرات در لایحه بودجه در حد ۱۳ درصد است
سید کاظم دلخوش در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس در موافقت با کلیات لایحه، گفت: شما کلیات لایحه دولت را تأیید کردید، الان میخواهید آن چیزی که کمیسیون تلفیق آورده است را رد کنید، اگر رد کردید به دولت بر میگردد و دولت همین را بزک میکند و تحویل شما میدهد، یعنی هیچ نتیجهای نمیگیرید. دقت کنید که با تلفیق بودجه صحبت میکنید.
وی گفت: آقای پورابراهیمی! در زمان تلفیق بودجه یک ماه وقت داریم، مطالبی که شما فرمودید همه شعار است. شما که رئیس کمیسیون اقتصادی هستید کدام یک از آنان را عملیاتی کردید؟ جهل به مصوبات تلفیق ظلم به خودتان است، ما هم به برخی موارد اشکال داشتیم که در جزئیات قابل حل است اما اگر امروز این را رد کنید، دولت دوباره آن را بزک میکند و به خودمان میدهد.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد میآورد، دو و نیم میلیارد دلار این ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو و ۵ و نیم میلیارد دلار هم به مستضعفین و کالاهای ضروری مردم اختصاص پیدا کرده است و این جای دوری نرفته است. تغییرات در لایحه بودجه هم در حد ۱۳ درصد انجام شده است. جهل به مصوبات کمیسیون تلفیق همه را هوا میکند، کمک کنید در اصلاحات جزئی اقداماتی را انجام دهیم.
دلخوش گفت: دولت ۴ نرخ را در بودجه آورده بود، این نرخها همه مخفی بودند و کمیسیون تلفیق را شفاف کرد. صداقت حرفه ای تلفیق این بود که موارد غیر شفاف را شفاف کرد.
وی با بیان اینکه ما در تلفیق شاخصها را بهتر کردیم، افزود: نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی بهتر شده است. نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۹ ۶.۳ درصد بوده است و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به ۵.۹ درصد آورده شده است و در گزارشی تلفیق به ۸.۲ دهم درصد افزایش پیدا کرد.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم نفت از منابع در لایحه بودجه ۲۳.۷ درصد بوده است، اما کمیسیون تلفیق در گزارش خود آن را به ۱۸ درصد رسانده است. موضوع قیر چندین سال است که در لایحه دولت نمیآید اما ما این را در لایحه اضافه کردیم.
موسوی لارگانی: عدم حضور روحانی بی احترامی به مجلس و ملت است
سیدناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار داشت: رئیس مجلس ۱۰ روز پیش به رئیس جمهور نامه زد تا در مجلس حضور یابد اما وی این کار را نکرد که بی احترامی به ملت ایران و مجلس است.
وی بیان کرد: نزدیک به ۹ ماه از عمر مجلس یازدهم میگذرد اما رئیس جمهور حتی برای یک بار هم در مجلس حضور پیدا نکرده و توجیه ندارد که رئیس جمهور در قرنطینه باشد اما اظهارنظر کند و بگوید که ما مصوبه مجلس درباره بودجه را نمیپذیریم.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر دولت و رئیس جمهور ایرادی به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه دارند، امروز رئیس جمهور فرصت داشت که این موارد را در مجلس مطرح کند اما در مجلس حضور پیدا نکرد.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بودجهای که دولت به مجلس ارسال کرده، بیشتر جنبه سیاسی داشت و در آن توجهی به رفع مشکلات مردم که وضعیت معیشتی اسفباری دارند نشده است و این روزها میبینیم که مردم در صف روغن نباتی میایستند و سوال آن است مگر مجلس تا پایان امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی در اختیار دولت قرار نداده بود، پس چرا مردم باید با قیمت آزاد کالاهای اساسی خود را خریداری کنند؟
وی متذکر شد: زمانی که قرار بود کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رأی گیری شود، رئیس جمهور به مجلس نامه زد و گفت که تغییرات بودجه را میپذیرد اما این روزها حرف دیگری میزند که این کار درست نیست.
قالیباف: ۱۰ روز قبل از رئیسجمهور دعوت کردم / روحانی اجابت نکرد
محمدرضا صباغیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار داشت: بر اساس قانون، رئیسجمهور امروز باید برای بررسی کلیات بودجه در مجلس شورای اسلامی حضور مییافت، انتظار ما این بود که رئیسجمهور در مجلس حاضر شود، درباره مسائل مهمی چون یارانه و نرخ ارز، مباحث خود را مطرح کند و از بودجه دولت دفاع کند.
وی بیان کرد: حضور رئیسجمهور در صحن مجلس هم به نفع دولت و هم به نفع مجلس بود چرا که باعث میشد ابهامات بودجه برطرف و از سوی دیگر، اعتماد بیشتر شود و حضور رئیسجمهور در این جلسه لازم است.
نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین گزارش شرکتها و مؤسسات در قالب جداول در لایحه بودجه نیامده و این نوع بودجهنویسی درست نیست.
نظرات کاربران